”Det går bra för Volkswagen” är årets understatement och när bokslutet för 2011 redovisades var det rekordsiffror på nästan alla positioner. Det enda företaget inom VW Group som redovisade en operativ förlust var Seat, men där var ursäkten att hemmamarknaden Spanien gått ner kraftigt och man gjort tunga investeringar i nya produkter.
Den operativa vinsten för hela VW Group blev 11,3 miljarder euro, alltså ganska precis 100 miljarder svenska kronor. Nettovinsten blev 15,4 miljarder euro. Totalt ökade försäljningen för VW Groups alla varumärken med 14,7 procent till 8,36 miljoner fordon (en ökning med över en miljon fordon).
Det goda resultatet får VW:s 500.000 anställda ta del av och det betalas ut en bonus på 7.500 euro för 2011. Men bonusersättningen var generös för cheferna också, som sammanlagt fick lön och bonus för 70 miljoner euro – en ökning med 94 procent.
Mest fick inte oväntat koncernchefen Martin Winterkorn med en lön på 17 miljoner kronor och en bonus för 2011 på nästan 100 miljoner kronor.
Flera representanter för den europeiska bilindustrin har förutspått ett ganska dystert 2012 med minskad försäljning. Men VW:s koncernchef Martin Winterkorn tror att företagets resultat för 2012 blir minst lika bra som fjolåret:
”Det här året lanserar vi 40 helt nya bilmodeller, uppdaterade modeller och produktförbättringar. Som ett resultat av detta tror vi att försäljningen ökar under 2012,” sa Martin Winterkorn.
Framtidens mål handlar inte enbart om ekonomi. Även miljömålen skärps och för att nå ett koncerngenomsnitt på 120 g/km i CO2-utsläpp till 2015 måste varje ny modell som lanseras förbättras med 10-15 procent jämfört med sin föregångare. Start/stopp-teknik blir standard på alla nya modeller och VW fortsätter att investera i sina 94 fabriker för att sänka utsläppen med 25 procent.
PRESSRELEASE Resultat per varumärke:
Volkswagen-koncernen överträffade marknaden under förra året och noterade tillväxt i samtliga nyckelregioner, trots besvärliga förhållanden på instabila marknader. Antalet leveranser ökade med 14,7 procent till 8,3 miljoner bilar, vilket gjorde att koncernens globala marknadsandel ökade från 11,3 procent till 12,3 procent.
Volkswagen Personbilar
Märket spräckte för första gången 5- miljonersgränsen och levererade 5,1 miljoner bilar under 2011, vilket är en ökning med 13,1 procent jämfört året innan. Märkets rörelseresultat ökade med 74,7 procent till 3.8 miljarder euro.
Audi
År 2011 var det mest framgångsrika någonsin i Audis historia. 1,3 miljoner bilar levererades under året, jämfört med 1,1 miljoner året innan. Lönsamheten låg också på rekordnivå – rörelseresultatet ökade med 60,1 procent till 5,3 miljarder euro.
Skoda
Även Skoda nådde nya höjder under 2011. Leveranserna ökade med 15,3 procent till 879.000 bilar, jämfört med 763.000 bilar föregående år. Rörelseresultatet ökade med 66,1 procent till 743 miljoner euro.
Seat
Seat noterade också leveransökningar för 2011. 350.000 bilar levererades under året, vilket är en ökning med 3,1 procent från 340.000 bilar föregående år. Det negativa rörelseresultatet minskades med 86 miljoner till 225 miljoner euro, bland annat tack vare ökad försäljning.
Volkswagen Commercial Vehicles
Förra året blev ett framgångsrikt år för Volkswagen Transportbilar. Antalet leveranser ökade med 21,4 procent till 529.000 bilar. 2010 var siffran 436.000 bilar. Rörelseresultatet ökade med 217 miljoner euro till 449 miljoner.
Volkswagen Financial Services
Volkswagen Financial Services genererade ett rörelseresultat på 1,2 miljarder euro, vilket är 268 miljoner euro bättre än 2010. Divisionen tecknade 3,1 miljoner nya finans- leasing- och försäkringskontrakt över hela världen, vilket motsvarar en ökning med 16,2 procent jämfört med 2010.