Spara tusenlappar med E85 i tanken

Bensin- och dieselpriserna är högre än någonsin. Men förare som kör med E85 istället för bensin i tanken sparar just nu omkring en krona per mil, eller 1.500 kronor per år, visar Tjänstebilsfaktas uträkningar.
Annons

Spara tusenlappar med E85 i tanken
Volkswagen CC med 1,4 TSI-motorn blir 2.008 kronor billigare att köra med etanol än med bensin. Hela jämförelsen finns nedan.

Ofta billigare att tanka etanol

Här är några exempel på hur mycket billigare det är att köra på E85 än på bensin vid 1.500 mils körning.
• Audi A4 Avant 2.0 TFSI Flex: 1.303 kr
• Ford Focus 1.6 Flexifuel: 1.221 kr
• Renault Mégane 1.6 Flex Fuel: 1.074 kr
• Skoda Octavia Tour 1.6 Multifuel: 2.246 kr
• VW Passat Variant 1.4 TSI Multifuel: 1.695 kr
• Volvo V60 T4F: 1.620 kr
Klicka här för att se hela jämförelsen!

Priset på fossila drivmedel ökar stadigt – den senaste tiden snabbare än tidigare, främst beroende på oroligheter på världsmarknaden. Den långsiktiga utvecklingen pekar inte på sjunkande priser, möjligen med undantag för tillfälliga nedgångar.

Alternativa drivmedel finns i form av fordonsgas, etanol och el, men det handlar fortfarande om nischbränslen, både i Sverige men framför allt utomlands.

I Sverige finns stor tillgång till E85. När bensinpriset stiger påverkas priset marginellt eftersom det bara innehåller 15 procent bensin. Etanolen (85 procent) i bränslet är dessutom befriat från energiskatt.

Etanolbilar har kritiserats för sin höga förbrukning. Merförbrukningen jämfört med bensindrift är i genomsnitt 35 procent beroende på etanolens lägre energiinnehåll. Bränslet har också utsatts för hård kritik för att såväl råvaror som produktionsmetoder under stora perioder inte alls har bidragit till minskade utsläpp av växthusgasen koldioxid, snarare tvärtom.

I Sverige måste all etanol som befrias från energiskatt vara hållbarhetstestad och certifierad av Energimyndigheten. Koldioxidreduktionen måste vara minst 35 procent, sett till bränslets hela livscykel.

Från och med 1 januari 2011 ska biltillverkarna ange officiell förbrukning för sina etanolmodellers E85-drift. De siffrorna visar att bilarna som kan drivas av E85 har blivit snålare. Med hjälp av modernare bensinmotorer har förbrukningen sjunkit dramatiskt på senare år.

Spara tusenlappar med E85 i tanken
Enligt Tjänstebilsfaktas uträkning kan det skilja över 2.000 kronor mellan att köra på bensin och E85. Klicka för att se hela listan!

Miljösamvetet praktiseras oftast med plånboken. Det är tydligt på landets E85-försäljning. När det är billigare att tanka bensin än E85, tankar etanolbilsförare bensin.

Just nu är det tvärtom. Med bensinpriser på över 15 kronor per liter för bensin och under 10,50 kronor per liter för E85, är det enkelt att vara lite mindre klimatförstörande.

Egentligen är det något dyrare vinteretanol, E75, i pumparna just nu. När det åter blir E85 sjunker priset ytterligare eftersom andelen bensin i bränslet då minskar. E75 sänker också förbrukningen något eftersom det då är mindre etanol i blandningen.

Tjänstebilsfaktas uträkning av drivmedelskostnaden för bensin respektive E85 för landets (nya) etanolbilar, visar att det går att spara stora pengar på att välja E85-pumpen på macken.

När det gäller övriga bilkostnader kännetecknas etanolbilarna av något högre servicekostnader, men de får i gengäld lägre årsskatt (nya etanolbilar med förbrukning under 9,2 l bensin/100 km är skattebefriade i fem år). 

Spara tusenlappar med E85 i tanken
Kör du Ford C-Max med Flexifuel-motor? Då kan du spara 2.862 kronor per år på att tanka etanol.

Bränslekostnaden för de allra snålaste miljöbilsdieslarna (under 4,5 l/100 km) är fortfarande lägre än etanolbilarna. Men marginalen krymper snabbt med dagens prisutveckling. En dieselbil som förbrukar 6 l/100 km får en kostnad på 13.752 kronor vid 1.500 mils körning med dagens pris på 15,28 kronor per liter. Då ska oftast också ett högre inköpspris och högre årlig skatt vägas in i kalkylen, tillsammans med (oftast) längre serviceintervall. 

”Det är uppenbart att de nya, snålare etanolbilarna med dagens priser på fossila bränslen går mot en ny vår, åtminstone i Sverige”, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.

”De stora inköpen är fortfarande fokuserade på lågförbrukande bilar. För dieselbilarna finns stora möjligheter att tanka kommande biobränslen, men produktionen har inte nått industriell skala ännu. Nya produktionsmetoder och hållbarhetskriterier för etanolbränslet, ger också rimligare klimatkalkyler.”

Hela listan på förbrukningskostnad för marknadens alla etanolbilar finns på www.tjanstebilsfakta.se. Förbrukningsuppgifter är hämtade från tjänstebilsförlaget Ynnor AB:s bildatabas Autonet.

Spara tusenlappar med E85 i tanken
Annons
Annons
Rulla till toppen