Cheva Impala återföds

På New York Auto Show ska vi få se den helt nya Chevrolet Impala och nu visar GM upp en första, liten bild. Nya generationen Chevrolet Impala är efterlängtad då gamlingen egentligen bara har en fördel – den är billig.
Annons

Cheva Impala återföds
Det här är allt vi får se av nya Chevrolet Impala, ännu så länge. Räkna med en fullstor sedan med längd kring fem meter och sannolikt samma plattform som Opel Insignia och Saab 9-5.

Anledningen till att General Motors var nära på att gå i konkurs 2009 – och räddades enbart därför att regeringen beviljade ett gigantiskt nödlån – var att man gjorde tråkiga bilar. På excel-arket såg modellerna bra ut (billiga att producera) men räknenissarna förstod aldrig innebörden av ordet ”attraktion”.

Den här ödesdigra företagskulturen inom GM har Bob Lutz beskrivit ingående i sin bok ”Car Guys vs. Bean Counters”. Bob Lutz slår i boken fast att räknenissarna (= ”bean counters”) aldrig får tillåtas styra ett bilföretag – då går det åt helvete, bokstavligen! När Bob Lutz tillträdde som produktchef hos GM 2001 fick han se de kommande bilmodellerna och beskrev dem som en ”horror show” (en skräckföreställning). Lutz gav designteamen fria händer att rita attraktiva bilar och anställde i hemlighet fyra motorjournalister som fick testa – och godkänna – alla modeller innan de nådde produktion.

Att förändra hela modellutbudet är förstås inte gjort på en kafferast. En av de sista resterna av ”gamla” GM är nuvarande Chevrolet Impala, en hopplöst tråkig modell som inte går att sälja som något annat än en billig tjänstebil eller hyrbil. En sorglig modell som mycket lite påminner om den härliga, generösa och väldigt ”amerikanska” familjevagn som Impala tidigare varit.

Cheva Impala återföds
Nuvarande Chevrolet Impala är så tråkig att klockorna stannar. Men den säljer rätt bra ändå, 171.000 Impala såldes under 2011, tack vare ett attraktivt pris.

Men snart är det dags att äntligen premiärvisa nya Chevrolet Impala och det sker på New York Auto Show, i anslutning till påskhelgen. GM ger oss inga fakta i det här läget men bjuder i alla fall på en första bild av C-stolpen, där den klassiska antiloplogotypen är placerad.

De spionbilder som cirkulerat på nätet av nya Chevrolet Impala indikerar en relativt stor bil med en längd runt fem meter. Med alla sannolikhet är Impala baserad på GM:s Epsilon II plattform, utvecklad av GM Europe (Opel och Saab). Det är alltså samma plattform som Saab 9-5, Opel Insignia, Buick LaCrosse, med flera. Det innebär att Impala i grunden är framhjulsdriven med möjlighet att välja till fyrhjulsdrift.

I GM:s pressrelease säger man att nya Chevrolet Impala blir en fullsize sedan med ”dynamiska köregenskaper”. Förmodligen inte helt osant, vi vet ju hur trevlig Saab 9-5 är att köra.

Cheva Impala återföds
Chevrolet Impala från 1958. Vilka tider…
Cheva Impala återföds
Chevrolet Impala SS från 1996. Bakhjulsdriven, stor, bekväm och med en kraftfull V8-motor. Ack-ack, vilka tider…
Annons
Annons
Rulla till toppen