Lincoln MKZ, som just nu lanseras på bilsalongen i New York, hämtar en hel del komponenter från Ford Fusion – vilket i princip är samma bil som nya Ford Mondeo.
Designmässigt är det svårt att känna igen Ford Fusion i Lincoln MKZ. Den senare ska vara ”mer premium” och får ett högre pris i USA. Designen beskrivs som ”vågad, men elegant”. I standardutrustningen ingår elektroniska stötdämpare med tre lägen medan ett 1,4 kvadratmeter stort och öppningsbart panoramatak finns som tillval.
Säkerhetsmässigt finns Lincoln Drive Control med antikollisionssystem, filhållningsassistent och uppblåsbara (!) säkerhetsbälten bak – se filmen nedan.
”Frontdesignen upprepas med den dramatiska, svepande formen på instrumentpanelen. På så sätt kopplas interiören och exteriören ihop på ett harmoniskt sätt. Tillsammans med den luftiga mittkonsolen skapar en komfortabel och funktionell interiör som ska locka yngre köpare till Lincoln”, säger designchefen Max Wolff.
Vid lanseringen kan MKZ-köparna välja medan tre motorer. Instegsmodellen får en 2,0-liters EcoBoost-motor på 240 hästar och 370 Nm (som redan finns i dagens Mondeo). Nästa steg blir en 3,7-liters V6 med 300 hästar och 375 Nm. Båda får 6-stegad automatlåda och framhjulsdrift som standard, och fyrhjulsdrift som tillval.
Även om förbrukningssiffrorna inte är officiella gissar vi att hybridversionen blir snålast. Den får en snål Atkinsonfyra på 190 hästar kombinerat med en elmotor (läs mer om Atkinson cycle hos Wikipedia genom att klicka på länken). Hybridmodellen får framhjulsdrift och steglös CVT-automatlåda.
Eftersom nästa Ford Mondeo och nya Lincoln MKZ hämtar komponenter från samma bygglåda är det ingen avancerad gissning att start/stopp-system, fyrhjulsdrift, hybridsystem och EcoBoost-motorer delas mellan systermodellerna. Kanske ska också V6-motorn på 300 hästar erbjudas i Mondeo? Vad tror ni läsare – finns det marknad för en 300 hk V6-motor i Mondeo? Kanske som en ny ST-modell?