500 kronor i böter
Under vecka 16 kommer trafikpolisen kontrollera dubbdäcksanvändningen på flera platser. Att köra med dubbdäck på otillåten tid kostar 500 kronor i böter.
På söndag den 15 april ska dubbdäcken av om det inte råder vinterväglag. Även om du kör på friktionsdäck kan det vara läge att byta – sommardäck är bättre på allt under sommarhalvåret.
”Odubbade vinterdäck kan på våt väg ge upp till 60 procent längre bromssträcka än sommardäck. Gamla odubbade vinterdäck är även ostabila på sommaren och de reagerar inte lika snabbt vid en plötslig undanmanöver som sommardäck”, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
För att sommardäcken ska vara lagliga måste de ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men redan vid fyra millimeter ger däcken dåligt våtgrepp. Enligt däcktillverkaren Nokians tester kan ett sommardäck med 1,6 millimeters mönsterdjup börja vattenplana vid 76 km/h. Samma siffra för ett nytt däck är 96 km/h.
”När mönsterdjupet är lägre än fyra millimeter ger däcken dåligt våtgrepp och skydd mot vattenplaning. Även bromssträckan blir betydligt längre och det är svårare att styra bilen vid gränsen där man håller på att förlora greppet”, säger Allan Ostrovskis.
Även bromssträckan påverkas förstås av mönsterdjupet. Enligt tidningen Motorförarens däcktester (klicka för att läsa mer) ger ett slitet, men ändå lagligt, budgetdäck sex meter längre bromssträcka än ett nytt premiumdäck vid inbromsning från 80 km/h. Budgetdäcket vattenplanar redan vid 75 km/h, jämfört med 91 km/h för det nya däcket.
Årets däcktester
från auto motor & sport
Klicka för att läsa tidningen digitalt.
• Vi testar nio 19-tums sportdäck i nummer 9/2012
• Test av tio sommardäck i nummer 7/2012