Svärd: Regeringen missar teknikutvecklingen

UPPDATERAD: Skärpmiljöbilsdefinition till 95 g/km är ett steg i rätt riktning. Men regeringen saknar förståelse för teknikutvecklingen och missar möjligheten att lyfta fram renare dieselmodeller.
Annons

Svärd: Regeringen missar teknikutvecklingen
Nisse Svärd.

Vårpropositionen släpptes i morse och i min första kommentar gav jag kritik för att man inte presenterade de nya miljöbilsreglerna. Det var bara delvis korrekt, visade det sig. Förvisso stod det inget om de kommande miljöbilsreglerna i regeringens vårproposition, men i en bilaga som presenterades senare på dagen kan man läsa att den nya miljöbilsgränsen blir 95 g/km. Fast den exakta gränsen beror på bilens tjänstevikt.

Delar av vad jag tycker om den flytande miljöbilsskalan skrev jag i en krönika i ams 8/12. Här på hemsidan kan jag bara spontant beklaga miljöbilsköparna som plötsligt måste sätta sig in i en snårig djungel av nya tjänsteviktsuträkningar.

Vårpropositionen i korthet

• Miljöbilsgränsen skärps till 95 g/km, men hänsyn tas till bilens tjänstevikt enligt en formel som lyder 95 g/km+0,0457*(tjänstevikten-1372)
• För bilar som drivs med biobränsle är formeln 150 g/km+0,0457*(tjänstevikt-1372)
• Energiskattet på diesel höjs med 20 öre till 2013
• Kvotplikt system om införande av E10 i bensinen samt sju procents biodiesel (FAME) i dieseloljan till 2014.
• Fortsatt skattebefrielse för E85.
• Ingen plan att stimulera introduktionen av renare dieselmotorer med lägre NOX-utsläpp (Euro 6).

Men det är också trist att regeringen inte premierar tekniken som ger renare dieselmotorer. Redan idag finns flera s.k. ”Clean Diesel-motorer” som ger betydligt lägre kväveutsläpp, vilket är dieselmotorernas stora akilleshäl. Dessa motorer uppfyller redan idag de kommande Euro 6-kraven som ska träda ikraft september 2014, men EU ser gärna att regeringarna stimulerar introduktionen av renare dieslar tidigare än så.

I Sverige ”belönas” dessa renare dieslar med ännu högre skatt, då de i vissa fall ger en något högre förbrukning. Hade regeringen haft verkliga miljövisioner skulle de tagit chansen att ge en skattestimulans för dieselmotorer som klarar Euro 6 redan idag.
 
En rabatt från den nuvarande straffskatten för dieselbilar som klarar Euro 6-nivåerna är det enda rätta.

Annons
Annons
Rulla till toppen