Audi RS6 spionfilmad – är det V8 eller V10?

Nya Audi RS6 testas just nu och den här spionfilmen från Nürburgring visar breddade skärmar och gigantiska fälgar. Men vad blir det för motor i nya RS6 – V8 eller V10? Och hamnar toppeffekten över 600 hk?
Annons


Förra hösten presenterade Audi tre nya S-modeller samtidigt: S6, S7 och S8. Alla tre fick den nya 4,0-liters biturbo-V8:an. Gamla V10:an var pensionerad och den nya V8:an ger väsentligt lägre förbrukning, inte minst för att den ”normalt” stänger av fyra cylindrar för att spara bränsle (se videofilmen nedan hur tekniken fungerar).

Någon RS6 visade Audi dock inte men det är snart dags och spionfilmen från Nürburgring visar att testerna pågår. Skärmarna är breddade för att få plats med de stora fälgarna, som i sin tur rymmer väldigt stora bromsskivor, och vi kan även se att fronten fått större luftintag i de nedre hörnen. De skulle Audi förmodligen vilja maskera, men samtidigt behövs luften till laddluftkylarna. Bak kan vi se de dubbla, ovala slutrören som markerar att det här är den kraftfullaste modellen i serien.

”Gamlingen” Audi RS6 pumpade ur sig 580 hk ur V10:an på 5,0 liter, tillsammans med 650 Nm i vridmoment. Tjänstevikten var hela 2.060 kilo och här måste Audi banta en del, åtminstone de 70 kilo som nya generationen A6 tappade jämfört med föregångaren. Som jämförelse väger en Audi A6 Allroad med TDI-V6 1.930 kilo och en Audi S6 Avant väger in på 2.025 i tjänstevikt.

Effektmässigt måste Audi snegla mot BMW M5 (560 hk/680 Nm) och Mercedes E 63 AMG (med Performance Package 558 hk/800 Nm) innan man bestämmer sig för lämplig toppeffekt. I Audi S8 ger V8:an 520 hk/640 Nm, men det räcker alltså inte. Kanske behövs det en V10, i alla fall?


Annons
Annons
Rulla till toppen