Jaguar downsizar med nya motorer

Snart hittar tre nya motorer ned i Jaguars modeller. Sportbilen F-Type får en V6-motor med kompressor medan XF och XJ får turbofyran från Range Rover Evoque. Lyxbilar med fyrcylindrig motor – kan det fungera?
Annons

Jaguar downsizar med nya motorer
Nya Jaguar F-Type ska utmana Porsche 911 och lanseras i höst. Istället för V8-motor utan överladdning erbjuds en nyutvecklad kompressor-V6 i aluminium.
Jaguar downsizar med nya motorer
Förutom de nya motorerna visar Jaguar också upp XJ Ultimate på bilsalongen i Beijing, som blir lyxigast i modellprogrammet med en prislapp på 1,5 miljoner kronor.

Kraven på lägre utsläpp gäller förstås också Jaguar. Därför presenteras en ny 3,0-liters V6-motor med kompressor som ska ersätta märkets nuvarande V8-motor utan överladdning. Aluminiummotorn får direktinsprutning (vilket Jaguar döper till SGDI) och variabla ventiltider (DIVCT).

När V6-motorn sitter i nya sportbilen F-Type ligger effekten på 380 hästar vid 6.500 r/min och vridmomentet på 460 Nm vid 1.800–4.000 r/min. Samma motor hamnar också i XF och XJ, men ger då 340 hästkrafter och 450 Nm.

Dessutom lånar Jaguar den fyrcylindriga Si4-motorn med turbo på 2,0 liter från Range Rover Evoque, som utvecklats av Ford och även sitter i flera Volvomodeller. Den ersätter den nuvarande V6-motorn utan överladdning och hamnar i XF och XJ, med en effekt på 240 hästar och ett vridmoment på 340 Nm.

8-stegad automatlåda från ZF med start/stopp blir standardutrustning för båda motorerna. Priser och lanseringsdatum är ännu inte klara, men förmodligen får samtliga motoralternativ premiär på Parissalongen i höst, i samband med premiären av F-Type.

Jaguar downsizar med nya motorer
Klicka för att se en större version.

Annons
Annons
Rulla till toppen