Kraven på lägre utsläpp gäller förstås också Jaguar. Därför presenteras en ny 3,0-liters V6-motor med kompressor som ska ersätta märkets nuvarande V8-motor utan överladdning. Aluminiummotorn får direktinsprutning (vilket Jaguar döper till SGDI) och variabla ventiltider (DIVCT).
När V6-motorn sitter i nya sportbilen F-Type ligger effekten på 380 hästar vid 6.500 r/min och vridmomentet på 460 Nm vid 1.800–4.000 r/min. Samma motor hamnar också i XF och XJ, men ger då 340 hästkrafter och 450 Nm.
Dessutom lånar Jaguar den fyrcylindriga Si4-motorn med turbo på 2,0 liter från Range Rover Evoque, som utvecklats av Ford och även sitter i flera Volvomodeller. Den ersätter den nuvarande V6-motorn utan överladdning och hamnar i XF och XJ, med en effekt på 240 hästar och ett vridmoment på 340 Nm.
8-stegad automatlåda från ZF med start/stopp blir standardutrustning för båda motorerna. Priser och lanseringsdatum är ännu inte klara, men förmodligen får samtliga motoralternativ premiär på Parissalongen i höst, i samband med premiären av F-Type.