Audi Q5 ansiktslyft – fullständigt uppdaterad

Enligt Audi själva är Q5:an "fullständigt uppdaterad". Och även om det är svårt att se på utsidan så finns det mycket nytt under skalet – Audi bjuder på inte mindre än fem nya motoralternativ till Q5, alla snålare än sina föregångare.

Audi Q5 facelift ansiktlyft 2012

Audi Q5 är försiktigt modifierad till det yttre men under huven finns fem nya eller modifierade motoralternativ. I snitt har Audi sänkt förbrukningen med 17 procent och nu finns även en "139-grammare" med enbart framhjulsdrift.

Som ni säkert redan sett halkade bildernaAudi Q5 "facelift" ut på nätet för några dagar sedan. Då kunde vi konstatera att Audi förvisso uppdaterat huvudstrålkastarna, skärpt till kanten på grillen något, lyft fram dimljusen med en kromsarg och även ändrat bakljusen. I övrigt krävs det nästan att man redan är en Audi Q5-ägare för att kunna se några skillnader. Om man är färgblind blir det ännu svårare, men Audi erbjuder fyra nya kulörer till Q5.

Men nu har vi alla de officiella bilder och även en pressrelease för Audi Q5 (klicka på länken för att ladda hem pdf-dokumentet). Som vi ser är det drivlinorna det område som Audi lagt krutet på för att förbättra Q5:an. Det erbjuds tre nya eller uppdaterade TDI-motorer och två dito bensinalternativ. Den övergripande målsättningen har förstås varit att minska bränsleförbrukningen med de nya motorerna och Audi uppger att man sänkt CO2-utsläppen med 17 procent i snitt. Samtliga alternativ har överladdning, är direktinsprutade och har start/stopp-system som standard.

Snålast bland Q5-modellerna är 2,0 TDI med 143 hk (105 kW) och 320 Nm. Utan quattro (framhjulsdrift) drar denna nya version 5,3 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 139 g/km. Vill man ha quattro ger uppdaterade 2,0 TDI 177 hk/380 Nm och med sjustegad S-tronic automat anges snittförbrukningen till 6,0 l/100 km (tidigare 170 hk och förbrukningen 7,0 l/100 km).

Den populära 3,0 TDI har nu fått fem hästar extra och toppeffekten anges till 245 hk (180 kW) och 580 Nm. Sjustegad S-tronic och quattro är standard och trots effektökningen har den uppdaterad V6-motorn fått förbrukningen sänkt från tidigare 7,5 l/100 km till endast 6,4 l/100 km. 0-100 km/h går på 6,5 sekunder och toppfarten är 225 km/h.


Även på bensinsidan finns det några nyheter för Audi Q5. Den fyrcylindriga 2,0 TFSI har fått toppeffekten höjd till 225 hk (165 kW) från tidigare 211 hk. Maxvridet är 350 Nm och sexväxlad manuell låda standard – åttastegad Tiptronic-automat finns som tillval. Förbrukningen anges till 7,6 l/100 km enligt den standardiserade EU-cykeln.

Snabbaste alternativet är den kompressormatade 3,0 TFSI som ersätter gamla sugmotorn 3,2 V6. Nya V6:an ger med sin överladdning 272 hk (200 kW) och 400 Nm, förbrukningen är 8,5 l/100 km. Accelerationen 0-100 km/h går nu på 5,9 sekunder och toppfarten är 234 km/h. Tiptronic-automat med åtta växlar och quattro (givetvis) är standard på 3,0 TFSI.

Även interiört är det små skillnader på nya Audi Q5 och förbättringarna består mest av högre kvalitetsnivå på materialen. MMI-navigationen har fått fyra huvudknappar och ratten en "bakåtfunktion" som ska underlätta navigeringen. Förbättringar som inte syns på samma sätt är en förbättrad luftkonditionering och bättre stolsvärme. Väljer man sportpaketet S-Line blir inredningen mestadels svart med 19-tumsfälgar som tydligaste tecken på utsidan.

I Europa kanske man har svårt att räkna hem Audi Q5 Hybrid men den erbjuds med en 2,0-liters bensinfyra som ger 211 hk/350 Nm och den får draghjälp av en elmotor med 54 hk (40 kW) och 210 Nm. Förbrukningen enligt EU-normen blir 6,9 l/100 km. Senare i sommar väntas Audi även erbjuda nya biturbo TDI V6 som vi redan sett i A6 och A6 Allroad, med 313 hk och 650 Nm borde det bli den snabbaste Q5-modellen.

Audi Q5 är mitt självklara val i det här segmentet. Snyggare och snålare - kan det bli bättre?
179
168