Volvos designchef: Så designas en kinesisk bil

Här intervjuas Volvos designchef Peter Horbury av Wall Street Journal om hur viktig designen är på den kinesiska bilmarknaden. Se och lär!
Annons

Peter Horbury blev chefsdesigner hos Volvo i början av 1990-talet och har bland annat ansvarat för första generationen S80. 2002 hoppade han över till Ford, men efter att Steve Mattin slutat som designchef på Volvo 2009 återvände Peter Horbury till Volvo. Idag ansvarar han för designen hos kinesiska moderbolaget Geely.

Wall Street Journal fick en pratstund med honom i samband med Auto China. Många biltillverkare i Kina försöker fortfarande hitta ett eget designspråk, på samma sätt som koreanska biltillverkare för 15 år sedan. Det lånas designelement från både europeiska, amerikanska och japanska tillverkare. En växande trend hos kinesiska biltillverkare verkar dessutom vara att hyra in ett designhus som sköter ritstiftet – som för de nya BAIC-modellerna.

Klicka igång filmen ovan och lyssna på Peter Horburys åsikter kring framtidens bildesign i Kina.

Annons
Annons
Rulla till toppen