Opelfabriken i Ellesmere Port är räddad

Nu är det officiellt: GM har beslutat sig för att bygga nästa generation Opel Astra i Ellesmere Port, Storbritannien. Därmed räddas jobben kvar och ytterligare 700 bilbyggare behövs då fabriken ska gå upp från tvåskift till treskift 2015.
Annons

Opelfabriken i Ellesmere Port är räddad
GM-fabriken i Ellesmere Port har länge pekats ut som en av två fabriker som måste läggas ner. Men istället blir det tvärtom, GM har beslutat sig för att producera nästa Astra i Ellesmere Port och dessutom gå upp från tvåskift till treskift, vilket skapar 700 nya jobb.

Opelfabriken i Ellesmere Port har varit på ”nedläggningslistan” länge men i torsdags kom en oväntad vändning: GM har beslutat sig för att bygga nästa generation Opel/Vauxhall i Ellesmere Port. Produktionen startar 2015 och tryggar jobben till en bit in på 20-talet.

Dessutom skapas 700 nya arbetstillfällen då GM har satt upp som ett av sina delmål – på vägen mot lönsamhet för Opel – att alla bilfabriker ska gå på treskift. För att gå upp från tvåskift till treskift krävs det alltså 700 nya bilbyggare utöver de 2.100 som redan bygger Vauxhall Astra och den utökade tillverkningen spiller även över på underleverantörerna, vilket uppskattas ge 3.000 nya jobb i Storbritannien. Minst 160.000 Astra ska byggas årligen i Ellesmere Port, med treskift infört.

Att Ellesmere Port räddas kvar i den europeiska delen av GM-familjen kommer som en överraskning, inte minst för att GM Europe har överkapacitet motsvarande två bilfabriker och det är relativt sett billigare att säga upp personal i Storbritannien än i till exempel Tyskland. Därmed riktas strålkastarljuset återigen på Opelfabriken i Bochum, som ofta nämnts tillsammans med Ellesmere Port som de två mest sannolika fabrikerna att lägga ner.

Nuvarande Astra byggs i tre fabriker och när nu Ellesmere Port utsetts till en av de två som ska bygga nästa generation Astra innebär det att Rüsselsheim förlorar sin Astra-produktion, då den andra Astra-fabriken GM utser lär bli Gliwice i Polen. Astra byggs alltså inte i Tyskland, från 2015. Vad Rüsselsheim ska få för något nytt är osäkert men det har ryktats att nästa generation Citroën C5 – som ska dela plattform med nästa generation Insignia – kan produceras i Rüsselsheim. Det innebär i sin tur att någon Opelmodell flyttas till någon av PSA:s (Peugeot/Citroën) fabriker.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen