Nya Audi A3 provkörd: ”En kanonbil!”

Testchef Mikael Johnsson är på Mallorca men har inte tid med sol och bad. Istället är det provkörningen av nya generationen Audi A3 som tar all tid. Igår natt fick vi den första rapporten, Micke är imponerad…
Annons

Nya Audi A3 provkörd: ”En kanonbil!”
Audi A3 levererar på den höga nivå som vi lagt förväntningarna. Men designen – ja, den är förstås inte direkt djärv och nyskapande. Men smaken är som baken – vad tycker du?

Om vi hoppar över vädret och annat oväsentligt på Mallorca, hur är nya Audi A3?

Utseendemässigt kan jag rapportera att jag fortfarande mestadels håller med mig själv från när jag såg den inomhus på Genèvesalongen: Riktigt snygg, men inte jättespännande. Man är dock en mästare på strålkastare och bakljus. De breda bakljusen är ett lyft och blinkerlampan i form av en lång, gul bom av dioder skulle göra sig på vilken lyxlimousine som helst. Huvudstrålkastarna fram har mycket Audiidentitet och som första bil i klassen kan man inom mycket kort få den med full LED-teknik (om man betalar).

Hur skulle du sammanfatta designen på A3, med korta ord?

Den är rund och go – men får ju inte direkt föregångaren att se supergammal ut.

Nya Audi A3 provkörd: ”En kanonbil!”
Mikael Johnsson är på Mallorca och provkör nya Audi A3.

Över till det väsentliga, hur är den att köra?

Om man i nya A3 förväntar sig en smidig, säker och lättkörd kompaktklassare med viss piff, ja då får man precis vad man önskar. Jag har hittills provat 2,0 TDI quattro (som inte är med i den initiala augustiintroduktionen). Den har en ny motor på 150 hästkrafter och flyttade balansaxlar för ännu mindre vibrationer. Det led den knappast av innan heller sett till konkurrensen och är helt enkelt en enastående dieselmotor som nog kan omvända ytterligare några dieselskeptiker.

Hinner du köra någon bil med de motoralternativ som kommer i höst?

Ska försöka nu på morgonen. Det är förstås nya 1,4 TFSI med 140 hästkrafter och cylinderavstängning som är riktigt intressant. Jag ska se om jag hinner sno nycklarna till en sådan innan planet lyfter hemåt redan klockan 08:25.

För övrigt kan tilläggas att sportchassit inte alls är särskilt obekvämt samt att den elstödda styrningen går fint och inte visar sådana frågetecken i känslan som vi noterat i vissa exemplar av ansiktslyfta A4.

 

Köpa eller vänta?

I första svängen och beställningsbara nu i maj är:

1,4 TFSI 122 hk, 203.500 kr

1,8 TFSI 180 hk, 253.500 kr

2,0 TDI 150 hk (2WD), 233.500 kr

Den som väntar några månader kan även välja på:

1,2 TFSI 105 hk, 203.500 kr

1,4 TFSI 140 hk, 226.500 kr

1,6 TDI 105 hk, 222.500 kr

 

Och den som håller ut till början av 2013 kan istället för tredörrarsversionen välja nya Sportback. Framöver kommer också sportmodellen S3 samt hybrid- och gasversioner.

I nästa nummer av ams, nummer 12 som kommer ut i nästa vecka, berättar vi mer om den nya tekniken, komforten, utrymmena med mera i A3 och även hur den är att köra jämfört med A3:ans kanske värsta konkurrent. Vi gjorde nämligen inte bara en provkörning utan också den första jämförelsen – missa inte den läsningen!

 

Fotnot: Missa heller inte det nya bildgalleriet med foton på nya Audi A3, både med och utan Sportline-paket. 73 nya bilder!

Annons
Annons
Rulla till toppen