Frankrikes president väljer Citroën

I det franska valet stod François Hollande som segrare. Den nya presidenten får en specialbyggd hybridbil utan gashydraulisk fjädring – kan det verkligen stämma?!

När presidenten själv får välja blir det en Citroën DS5 HYbrid4 – men inte i standardutförande: François Hollande får en Landaulet-version med stor taklucka.

När presidenten själv får välja blir det en Citroën DS5 HYbrid4 – men inte i standardutförande: François Hollande får en Landaulet-version med stor taklucka.

François Hollande väljer Citroën DS5. Foto: Jean-Marc Ayrault/Creative Commons/Flickr.

François Hollande väljer Citroën DS5. Foto: Jean-Marc Ayrault/Creative Commons/Flickr.

När François Hollande tillträder som Frankrikes president har han förstås många viktiga frågor att ägna sig åt – och valet av bil kanske inte står högst upp på prioriteringslistan. Men nog är det viktigt att en fransk president åker en fransk bil, och där tänker inte Hollande bryta med traditionerna.

Till installationstalet har François Hollande enligt Europe 1 valt en metallicgrå Citroën DS5 med HYbrid4-systemet, där en elmotor på 37 hästkrafter driver bakhjulen och en dieselmotor på 163 hästar driver framhjulen.

Men det räcker naturligtvis inte med serieversionen av DS5. Istället specialbygger Citroën en Landaulet-version av bilen med stor taklucka för att presidenten ska kunna vinka till befolkningen.

Föregångaren Nicolas Sarkozy sågs ofta i en bepansrad Renault Vel Satis. Vid installationstalet användes en specialbyggd Peugeot 607 Landaulet. Den amerikanske presidenten Barack Obama fick mycket kritik för att den officiella Vita Huset-bilen inte är en hybrid – något som François Hollande inte behöver oroa sig över.

Att få vara den franska presidentens förstaval är ett mycket prestigefyllt uppdrag. Enligt vissa analytiker skulle Citroën få betala omkring 100 miljoner kronor.

Charles de Gaulle färdades i Citroën DS, vilket förmodligen räddade hans liv – trots att den inte var bepansrad.

Charles de Gaulle färdades i Citroën DS, vilket förmodligen räddade hans liv – trots att den inte var bepansrad.

Charles de Gaulle och mordförsöket

När François Hollande väljer Citroën DS5 väljer han också bort den gashydrauliska fjädringen, som var ett signum för den klassiska DS-modellen. President Charles de Gaulle lyckades överleva ett mordförsök i augusti 1962 i sin Citroën DS som inte var bepansrad, tack vare fjädringen.

När han färdades i sin DS med sin fru till Orly-flygplatsen öppnade tolv män ur en hemlig militärorganisation eld. Totalt avlossades 140 kulor, de flesta bakifrån. Två av livvakterna som åkte motorcykel dödades, bakrutan i presidentens DS krossades och alla fyra däck punkterades. Trots detta lyckades föraren accelerera iväg, mycket tack vare fjädringssystemet.

Källa: History.com
 

Klart att den franska presidenten ska åka Citroën DS5! (=gasa) Nej, han måste åka en Citroën med gasfjädring! (=bromsa)
181
139