Saab Automobile köps av Nevs

Elbilskonsortiet Nevs köper Saab Automobile och ska bygga elbilar i Trollhättan, med början om cirka två år. Flera hundra ingenjörer ska rekryteras och fokus ligger inledningsvis på marknaden i Kina.

Saab 9-3 ePower Trollhättan Innovatum

Elbilar är det som nya ägarna Nevs ska bygga i Trollhättan, inte hybrider. Produktionen av Saab 9-5 förblir nedlagd och inte heller 9-4X (Mexico) ska byggas.

Under presskonferensen i Trollhättan presenterade de nya ägarna till Saab, elbilskonsortiet "National Electric Vehicle Sweden," sin affärsplan. Fokus ligger på elbilar – inte hybridmodeller – och man har inte köpt GM-licenserna för att fortsätta produktionen av 9-5 och 9-4X. De första elbilarna från Trollhättan kan börja byggas om 1,5-2 år.

Varumärket Saab blir sannolikt kvar för bilarna men Nevs styrelseordförande Karl-Erling Trogen säger att processen pågår tillsammans med Saab AB och Scania. "Saab AB och Scania har varit mycket tillmötesgående och gett oss den extratid som behövts, annars hade vi inte kunnat stå här idag" sa Karl-Erling Trogen. Man har gott hopp om att lösa denna fråga, liksom att snabbt komma igång med verksamheten:

"Nu ska vi bygga elbilar i Trollhättan, genom att ta fram en attraktiv bil som marknaden kommer att efterfråga," sa Karl-Erling Trogen. "Nu börjar det hårda arbetet. Rekryteringen är påbörjad och vi behöver flera hundra ingenjörer. Japanska och kinesiska team kommer snart att vara på plats och börja arbeta med sina svenska kollegor. Även lokala konsultteam, många tidigare Saabanställda, ska anlitas."

"Vi måste bygga upp nya och goda affärsrelationer. Det är en stark affärsplan och den ska vi göra framgångsrik. Jag är mycket glad över att kunna starta denna framtidsindustri i Trollhättan. Vi är övertygade att om att det som kommer att driva elbilsutvecklingen är att nuvarande fossila bränslen inte är hållbara i längden."

Saab 9-5 9-4X

Sommaren 2011 körde chefredaktör Alrik Söderlind Saab 9-4X för första gången, då i USA (klicka på bilden för att läsa provkörningen). Produktionen hade nyligen startat men som vi vet blev det snart tvärstopp och modellen är offentligt nedlagd.

Försäljningssumman för Saab Automobile nämndes inte under presskonferensen. Enligt konkursförvaltarna är det en fråga mellan köpare och säljare, det vill säga att den förblir en hemlighet. Flera bedömare tror att priset hamnade någonstans kring två miljarder kronor. Saab Parts ingår inte i köpet, däremot omfattar de tre bolagen Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB.

Enligt den affärsplan som Nevs presenterade genom Mattias Bergman är avsikten att inte bara vara en del av svensk industrihistoria, utan bygga nytt för framtiden:

"Visionen är att bli ett världsledande företag för produktion av elbilar," sa Mattias Bergman. "Vi vill ta tillvara på det kunnande som finns här i Sverige och denna region, samt en produktionsanläggning i världsklass. Vi ska tillföra spjutspetsteknologi från Japan, specifikt för elbilar och produktion. Vi ska föra detta till den kinesiska marknaden, för hållbara transporter. Kina är inte bara en stor marknad, här finns också en förmåga till standardisering och uppbyggnad av infrastruktur, och de kan göra stora uppköp av elbilar."

"Redan nu kan vi säga att Kina är ett initialt fokus, men planen är global. Saab är ett företag med stolt historia, innovation och design. Ett företag som levererat teknik som blivit standard inom bilindustrin. Saab är en trovärdig avsändare för ny teknik. Den teknik som finns idag är inte hållbar, speciellt inte på stora marknader som Kina och Indien. Samtidigt måste man konstatera att fordonsindustrin är en av de mest konkurrensutsatta som finns."

"Idag är elbilsmarknaden relativt liten. 800 bilar i Sverige i år, växer från en låg nivå. Som vi ser det är det två huvudmarknader som kommer att leda elbilsutvecklingen, USA och Kina.

De första elbilarna som ska byggas baseras på Saab 9-3, som Nevs köpt rättigheterna till (förutom drivlinan, som kommer från GM). Produktionen kan starta om 1,5-2 år och det blir en modifierad version av konceptbilen Saab 9-3 ePower som premiärvisades i Paris, hösten 2011.

Saab 9-5 dödförklarad av GM

Saab 9-5, den bästa bil Saab byggt, är i och med dagens presskonferens också offentligt nedlagd. Nya ägarna har inte köpt rättigheterna från GM och därmed har vi kanske en framtida samlarbil i 9-5 - eller vad tror ni läsare?

Det här verkar positivt. Hoppas Saab är igång för fullt snart igen!
182
52