EU vill skapa mer realistisk körcykel

Många bilköpare är ilskna över att deras nya bil drar mycket mer än det som uppges i reklamen. EU-politikerna vill därför skapa en ny körcykel som är mera realistisk. Men vänta er inte några snabba beslut. Vad tycker du är viktigt för att förbrukningssiffrorna ska bli rätt?

Stephen Odell (Ford), Dieter Zetsche (Daimler AG) och Sergio Marchionne (Fiat/Chrysler)

Den europeiska bilindustrins höjdare fanns på plats under "CARS 21 High Level Group". Däribland Stephen Odell (Ford), Dieter Zetsche (Daimler AG) och Sergio Marchionne (Fiat/Chrysler) som är nuvarande ordföranden "European Automobile Manufacturers Association".

Några närmare detaljer om mätnormen har vi inte fått ännu, men slutdokumentet med riktlinjer från förra veckans möte mellan bilindustrin och EU:s representanter – "CARS 21 Group" – har publicerats.

I en av punkterna i slutdokumentet från "CARS 21 High Level Group" kan vi läsa att en ny körcykel ska utvecklas som är närmare verkligheten än dagens NEDC-standard (New European Driving Cycle). Den nya körcykeln ska dessutom kompletteras med "mätteknik som kontrollerar bilars utsläpp och bidrar till bättre luftkvalité" – något som kan tolkas på flera sätt.

Bakgrunden till EU:s önskemål är givetvis den som så många svenska bilköpare också upplevt: den verkliga bränsleförbrukningen stämmer inte alls med de siffror som man läste i reklamen. Ett flertal bilägare har rapporterat siffror som ligger 20-30 procent över den uppgivna förbrukningen enligt NEDC-normen och i extremfallen upp till 50 procent över.

"Falsk marknadsföring" hävdar de besvikna bilköparna som klagat hos Konsumentverket och bilindustrin har fått förklara att mätnormen fungerar bäst som en jämförelse mellan olika bilmodeller, snarare än som en siffra för verkligheten. Ett pedagogiskt problem som EU alltså vill förändra, på sikt. Arbetet beräknas inte vara klart förrän 2020.

Går det att köra på ECE-normen? hösten 2008 auto motor & sport

Går det att köra på ECE-normen? Den frågan ställde vi oss på hösten 2008 och artikeln kan du läsa genom att klicka på bilden ovan. Vi ska inte avslöja resultatet redan nu - men det blev en oväntad vinnare!

Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att vi på auto motor & sport redan 2008 tog sex olika biltyper till Mantorp Park för att genomföra ett test av den uppgivna bränsleförbrukningen. De sex bilar vi ställde upp på startlinjen var Fiat 500, Toyota Prius, Audi A4, Volvo V70, BMW X6 och Porsche 911. Resultaten vi fick blev ganska häpnadsväckande – liksom tankeväckande – och artikeln "Eco-Racers, kan man köra på ECE-normen?" kan du läsa i sin helhet genom att klicka på länken. Artikeln är i pdf-format och gratis.

Om du vill läsa slutdokumentet "CARS 21 High Level Group Final Report 2012" från EU kan du klicka på länken och få hem det som pdf-fil.

Eftersom EU:s arbete är i sin linda är fältet öppet för tankar och önskemål på den nya testmetoden. Vad tycker ni läsare är viktigt? Körtyp, temperatur, kallstart, stad/landsväg, mätmetod, möjlighet att förhindra "fusk", med mera. Skriv era förslag i kommentatorfältet nedan!

Jag tycker att dagens mätnorm med NEDC fungerar bra. Finns ingen anledning att ändra!
13
232