TEST: Mitsubishi i-MiEV mot Nissan Leaf

Dags att gå mot strömmen?



Du har säkert sett att elbilarna på allvar börjar synas i marknadsföringen. Nu finns de nämligen inte längre bara att leasa för kommuner som vill prova - de finns till salu för dig och mig också.



Mitsubishi hann före men just efter kommer nu Nissan. En elbil som som ser nästan normal ut. Är det dags att växla till eldrift nu? Räcker strömmen? Vi testar.

Är det dags att växla till eldrift, eller är en dieseldriven Golf ett bättre alternativ? Svaren får du i testet.

Är det dags att växla till eldrift, eller är en dieseldriven Golf ett bättre alternativ?

• Testet kostar 19 kr och är ett Pdf-dokument. Observera att det inte går att skriva ut.
• Denna artikel finns även i auto motor & sport nummer 8-2012. Du kan köpa hela numret för endast 39 kronor i vår digitala Kiosk.
• Du som är prenumerant läser självklart hela tidningen gratis, men observera att du först måste registrera ditt ams-konto. Givetvis är detta kostnadsfritt.

 

RÄTTELSE

Tjänstebilskalkylen i testet innehåller fel, här är den rätta versionen:


Tjänstebilskalkyl (1 000 mil privat + 1 000 mil i tjänst, huvudregel)
  Mitsubishi Nissan VW Golf
Förarkalkyl      
Förmånsvärde brutto/år 16,000 21,200 37,900
Förmånsvärde netto/mån (50% skatt) 667 883 1,579
Bränsleutlägg 8,100 12,600 38,657
Bilersättning (9,50/6,50 kr/mil) 28,500 28,500 19,500
Bränsle/mån (inkl. bilersättning 9,50/6,50 kr/mil för tjänstekörning) -567 -442 532
Totalt/mån 100 442 2,111
Företagskalkyl      
TCO (ex bränsle)* 304,800 290,100 173,100
Bilersättning 9,50/6,50 kr/tjänstemil 28,500 28,500 19,500
TCO/mån 9,258 8,850 5,350
Soc avg/mån 419 555 992
Totalt/mån 9,677 9,405 6,342
       
* Total Cost of Ownership, 36 mån/6000 mil (leasing halv moms, drift ex. moms, 6,5% ränta)
Total Cost of Ownership beräknar hela innehavskostnaden, från köp och drift till försäljning och värdeminskning.