Sportbilsdöden fortsätter – TVR lägger ned

Ännu en sportbilstillverkare går i graven, nästa gång du ser namnet TVR kan det sitta på ett vindkraftverk. Bildgalleri med klassiska TVR-modeller.
Annons

Sportbilsdöden fortsätter - TVR lägger ned
Nästa gång du ser märket TVR kan det sitta på ett portabelt vindkraftverk …

För sportbilsälskaren har de senaste veckornas nyhetsflöde gått i moll, först Artega och De Tomasos konkurser, nu kommer beskedet att TVR lägger ned biltillverkningen.

Brittiska Autocar rapporterar att företagets ryske ägare Nikolai Smolensky ger upp försöken att få igång biltillverkningen, istället uppges det att Smolensky ska använda varumärket TVR till en satsning på portabla vindkraftverk(?).

Ryssen köpte företaget 2004 för 15 miljoner pund, TVR var redan då på fallrepet och produktionen lades ned 2006. Sedan dess har företagets verksamhet flyttat från den engelska kuststaden Blackpool till Österrike. Under senare år har man utvecklat tre modeller, en Tuscan Mk2 cabriolet med en 400 hästars Corvettemotor, en Cerbera med en V8-diesel med dubbelturbo från BMW och en modell kallad GT350 med en 134 hästars (100kW) elmotor.

Det har även förts långtgående diskussioner med Caterham om en gemensam satsning på produktionen av de nyutvecklade modellerna. Dock skrinlades planerna då man insåg att man skulle behöva sälja de nya modellerna för mellan 1,1 till 2,2 miljoner kronor, vilket ansågs för högt för de tilltänkta kunderna.

Att produktionen av nya bilar ska komma igång på nytt tror inte ägaren på, han har heller inga planer på att sälja varumärket.

”Jag har blivit kontaktad av diverse spekulanter, men om jag ska sälja ska det vara med ordentlig vinst”, säger Nikolai Smolensky till Autocar.

För den som redan äger en TVR finns flera brittiska firmor som kommer fortsätta att förse marknaden med reservdelar.

Bildgalleri med klassiska TVR-modeller samt prototyp-monstret Cerbera Speed 12. Vilken är din favorit?


Annons
Annons
Rulla till toppen