Den ekonomiska osäkerheten i Europa fortsätter att påverka bilförsäljningen negativt. PSA-koncernen, det vill säga Peugeot och Citroën, har länge brottats med lönsamhetsproblem och eurokrisen har förvärrat läget.
För att förbättra likviditeten har PSA sålt sitt huvudkontor i Paris för strax över två miljarder kronor, bildat allians med GM för framtida gemensamma modeller och nu senast meddelat att man 2014 ska lägga ner Aulnay-fabriken utanför Paris och säga upp 8.000 anställda.
Några fabriksnedläggningar vill nya presidenten Francois Hollande inte veta av och den franska regeringen kräver nu att PSA upphör med sina aktieutdelningar innan det kan ens bli tal om några statliga stimulansåtgärder. Uppgifter i franska media berättar att PSA:s förluster nu uppgår till astronomiska 200 miljoner euro per månad (1,8 miljarder kronor). Den operativa förlusten för PSA under första halvåret beräknas bli 700 miljoner euro.
Läget för PSA blir alltså snabbt sämre och franska regeringen väntas presentera en ”räddningsplan” den 25:e juli som ska skydda jobben i den franska bilindustrin. I det paketet kan det ingå miljöbilsstimulanser för att öka på bilförsäljningen men det blir inte några nya skrotningspremier, det har franska regeringen redan klargjort. PSA:s styrelseordförande Thierry Peugeot möter franska regeringen på fredag (20 juli) för att diskutera villkoren för ett eventuellt stimulanspaket.