Bilförsäljningen i Europa går dåligt, det får vi höra nästan dagligen. Men när marknadsföretaget Jato Dynamics, med speciell inriktning mot bilindustrin, samlat ihop sina siffror för bilförsäljningen i Europa under juni månad ser man att det förvisso är svajigt men det finns även positiva exempel på biltillverkare och modeller som klarar sig bra – trots eurokrisen och en allmän osäkerhet hos konsumenterna.
Den totala försäljningen har sjunkit två procent under juni, jämfört med samma månad förra året. Tittar man på ”big five” (de fem största marknaderna) så ser man att Tyskland och Storbritannien ökat något, Frankrike visar bara en liten nedgång men däremot har Italien och Spanien drabbats av rejäla tapp i försäljningen (minus 24,5 respektive 12,3 procent).
Tittar man på biltillverkare är Volkswagen ett av få positiva undantag med en ökning på 4,7 procent under juni. Totalt sett under årets sex första månader har VW dock backat något i Europa med minus 1,5 procent.
Men Audi, BMW och Mercedes går också uppåt något, vilket indikerar att de som köper premiummärken inte har allt för dålig ekonomi. Den teorin förstärks av det faktum att tillverkarna av mindre och mellanstora volymmodeller fått det betydligt tuffare under första halvåret 2012. Fiat, Opel Peugeot och Renault ligger alla på en rejäl nedgång på 15-20 procent. Även Citroën har backat (minus 12,1 procent).
Tittar vi istället på topplistan över de tio bästa bilmodellerna är det få förändringar. Även om konsumenterna känner en osäkerhet inför framtiden är det i stort sett samma bilmodeller som attraherar kunderna i Europa. Volkswagen Golf är överlägsen etta och detta trots att den är i slutet på sin livscykel och snart ersätts. General Motors klagar över Opels lönsamhet men ändå lyckas man få in två modeller – Corsa och Astra – högt upp på ”tio-i-topp”.
Nissan har en – kanske för många oväntad – storsäljare i Qashqai som ligger på nionde plats med 114.600 sålda bilar under årets första sex månader. Den enda mellanklassaren som orkar in på topplistan är BMW:s relativt nya 3-serie, som uppenbarligen tagits emot väl av kunderna och ökar rejält. Renault Mégane klättrade upp till femte plats tack vare snålmodeller som gynnas skattemässigt.
En bit längre ner ser vi också att nya Mercedes B-klass, VW Up och Peugeot 208 har träffat rätt och ökar. Nya, fräscha bilmodeller som upplevs som attraktiva fortsätter alltså att sälja bra, oavsett om det är ”dåliga tider”.
Tillverkare | Juni 2012 | Juni 2011 | Förändring % |
Jan-Juni % |
VW | 155.873 | 148.939 | +4,7% | -1,5% |
OPEL/VAUXH. | 90.611 | 103.692 | -12,6% | -15,1% |
RENAULT | 90.305 | 96.897 | -6,8% | -19,3% |
FORD | 87.011 | 105.094 | -17,2% | -10,2% |
PEUGEOT | 80.48 | 91.075 | -11,6% | -15,1% |
CITROEN | 71.593 | 75.350 | -5,0% | -12,1% |
AUDI | 69.836 | 64.603 | +8,1% | +4,9% |
BMW | 64.973 | 64.557 | +0,6% | -0,2% |
MERCEDES | 58.710 | 58.776 | -0,1% | +4,5% |
FIAT | 58.020 | 70.938 | -18,2% | -18,0% |
Bilmodell | Juni 2012 | Jun 2011 | Förändring % | Jan-Juni % |
VW GOLF | 39.811 | 41.567 | -4,2% | -6,2% |
OPEL CORSA | 29.490 | 33.427 | -11,8% | -13,3% |
VW POLO | 28.407 | 32.408 | -12,3% | -14,1% |
FORD FIESTA | 26.430 | 33.516 | -21,1% | -12,8% |
REN. MEGANE | 23.692 | 22.888 | +3,5% | -14,7% |
OPEL ASTRA | 23.569 | 30.278 | -22,2% | -20,7% |
REN. CLIO | 22.946 | 26.935 | -14,8% | -20,2% |
FORD FOCUS | 22.068 | 31.335 | -29,6% | -7,9% |
NIS. QASHQAI | 21.682 | 18.700 | +15,9% | +1,0% |
BMW 3-SERIE | 20.112 | 16.949 | +18,7% | +4,9% |