Marchionne och VW grälar om prisdumpning

Fiat/Chryslers koncernchef Sergio Marchionne hävdar att Volkswagen utnyttjar eurokrisen i Europa för att dumpa priserna. Den anklagelsen har fått VW att gå i taket och kräver att Marchionne avsäger sig sitt uppdrag som ordförande för branschorganisationen ACEA.

Sergio Marchionne Ferrari Maserati Fiat Chrysler ACEA

Sergio Marchionne är frispråkig och rakt på sak, något som bland annat fått de italienska fackförbunden rosenrasande. Den här gången är det Volkswagen som hamnat i skottgluggen, liksom de franska och tyska politikerna som vägrar att medge en osund överkapacitet inom europeisk bilindustri.

Inom bilindustrin finns det en oskriven lag att inte prata illa om konkurrenterna. Åtminstone inte offentligt och absolut inte om man tillhör toppskiktet inom sitt företag. Men Fiat/Chryslers koncernchef Sergio Marchionne är känd för att leverera även obekväma "sanningar" och det gjorde han i torsdags i en intervju med New York Times och International Herald Tribune.

I intervjun beskrev Sergio Marchionne den desperata situationen i Europa där bilindustrins överkapacitet och eurokrisens påverkan på bilförsäljningen tvingat biltillverkarna att sälja nybilar med förlust i ett våldsamt rabattkrig (klicka på länken för att läsa mer):

"Jag har aldrig sett en så här allvarlig situation förut," sa Marchionne till NYT, "alla de olösta frågor som plågat bilindustrin i ett antal år har nu förvärrats. De som verkligen inte reagerat på situationen är fransmännen och tyskarna, som inte tagit bort någon kapacitet alls. Alla måste göra nedskärningar."

Stephan Gruehsem Volkswagen

Stephan Gruehsem, kommunikationsdirektör på Volkswagen, är måttligt road över Sergio Marchionnes uttalande. Vi får väl anta att bilden är tagen innan artikeln i New York Times publicerades. Klicka på bilden för att läsa reaktionen i Wall Street Journal.

Med speciellt Volkswagen i åtanke lade Marchionne till det som sedan fick Wolfsburg att gå i taket:

"Prissättningen har utvecklats till rena blodbadet och det har även marginalerna gjort", sade Marchionne till NYT.

Flera branschanalytiker har tidigare pekat på det som Marchionne beskrev i intervjun, nämligen att Volkswagen inte bara följer med i rabattkriget utan är drivande. I Frankrike har Volkswagen, tack vare sin goda kreditvärdighet, fått utmärkta villkor från bankerna och kan via handlarna erbjuda mycket förmånlig finansiering (låneränta kring 1,5 procent) vid nybilsköp – något som de franska och italienska biltillverkarna inte kan. Strategin har varit framgångsrik då VW ökat sin marknadsandel i Europa med 1,3 procentenheter till 23,9.

Volkswagens tillväxt gynnas också av den gemensamma valutan euro. En lågt värderad euro gör exporten "billig" för alla de tyska biltillverkarna, som om de haft kvar sin D-Mark inte skulle haft det alls lika lätt.

Volkswagens kommunikationsdirektör Stephan Gruehsem sa i en kommentar till tidningen Wall Street Journal under torsdagen att "Marchionne är omöjlig att ha kvar som ordförande i ACEA, vi uppmanar honom att avgå."

Sergio Marchionne är just nu ordförande för den gemensamma branschorganisationen ACEA, European Automobile Manufacturers Association. Uppdraget roterar med tvåårsintervall mellan de olika koncerncheferna från Tyskland, Frankrike och Italien. Dieter Zetsche (Daimler) hade uppdraget 2010/2011 och innan honom var Carlos Ghosn (Renault/Nissan) ordförande.

Marchionne har helt rätt, både när det gäller överkapaciteten och VW:s prisdumpning.
448
89