Supermiljöbilspremien en flopp?

Regeringens satsning på supermiljöbilspremien, där elbilar rabatteras med 40.000 kronor, kan vara en flopp. Enligt DN har bara 16 privatpersoner nappat på erbjudandet i år.

Nissan Leaf är en av modellerna som omfattas av supermiljöbilspremien på 40.000 kronor.

Nissan Leaf är en av modellerna som omfattas av supermiljöbilspremien på 40.000 kronor.

Alliansens förslag om en supermiljöbilspremie innebär att bilar som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer får 40.000 kronor i rabatt på inköpspriset. Exempel på bilar som omfattas är Volvo V60 Plugin Hybrid och Nissan Leaf.

Totalt har 200 miljoner kronor lagts undan, vilket är tillräckligt för 5.000 premier fram till 2014. 

Men enligt en granskning som Dagens Nyheter gjort har 96 premier betalats ut, och bara 16 av dem är privatpersoner. Kritiker menar nu att premien är meningslös.

"När vi pratar med våra medlemmar skulle de gärna köra en mer miljövänlig bil, men de har inte råd. Då handlar det inte om att det behövs incitament för att köpa elbilar, utan det första steget är att stödja köp av etanol- eller hybridbilar", säger Jon Stenbäck, informationschef på Motormännen till DN.

Att rabattera elbilar med 40.000 kronor är fel väg att gå, anser Mats Williander, forskningsledare på Viktoriainstitutet i Göteborg. "De som är väldigt miljömedvetna eller väldigt rika kommer att köpa", säger han till DN.

Men regeringen är fortfarande positiv. En utredning kan eventuellt tillsättas för att granska premien, men först ett år efter att den införts.

"Vi tycker att det är en väl tilltagen premie och det är förstås vår förhoppning och ambition att den ska fungera", säger Mattias Johansson, stabschef på miljödepartementet till DN. 

Jag tycker det är bra med 40.000 kronor i rabatt på elbilar.
39
97