Officiell: Här är nya Mazda 6

Äntligen har Mazda lyft på täcket! Detta är tredje generationen Mazda 6, som är helt ny från grunden och blir mycket lättare än konkurrenterna. Vi har fått en förhandsvisning inför bilsalongen i Moskva.

Mazda 6 ser solidare ut än förut, även om 19-tumsfälgarna gör mycket för designen. De flesta svenska köpare lär välja 17-tummarna.

Mazda 6 ser solidare ut än förut, även om 19-tumsfälgarna gör mycket för designen. De flesta svenska köpare lär välja 17-tummarna.

Mazda valde bilsalongen i Moskva för att lansera nya Sexan, någon månad innan konkurrenten Ford visar upp nya Mondeo på Parissalongen. Hösten blir alltså mycket spännande för dig som ska byta tjänstebil!

De allra viktigaste nyheterna för Mazda 6 kallas Skyactiv, i-ELOOP och Kodo.

● Skyactiv är Mazdas namn på en ny familj med både bensin- och dieselmotorer. Motorerna känns igen från crossovern CX-5. Bensinmotorerna använder inte turbo – tvärt emot många konkurrenter – men ska ändå vara riktigt snåla.

Skyactiv-tänket innefattar inte bara motorer utan också lättviktstänk för hela bilen. Vridstyvheten har förbättrats med 30 procent tack vare användning av höghållfaststål. Här ingår också luftmotståndet (0,26) som förbättrats med en ny design av underredet. En annan viktig del är vikten: Mazda 6 väger mellan 1.340 och 1.410 kilo medan konkurrenterna är betydligt tyngre – det lär märkas både för förbrukningen och köregenskaperna.

● i-ELOOP är en del i arbetet för att sänka förbrukningen. När föraren bromsar lagras energin tillfälligt, och kan driva bilens elektriska funktioner. Motorn kan därför ägna all kraft åt att driva bilen, vilket sänker förbrukningen.

● Kodo är Mazdas nya designspråk, som ska finnas i hela modellprogrammet de kommande åren. Designen liknar konceptbilen Takeri från Tokyosalongen 2011. Interiören finns i "Bordeaux Metal" och "Dark Metal" (ljus eller mörk). Instrumenten är analoga (ingen digitalskärm här, som i Volvo V40) och riktigt läckra med vita siffror som ser ut att flyta ovanpå resten av mätarna.

Designen ska likna konceptet Takeri – vad tycker du, har Mazda lyckats?

Designen ska likna konceptet Takeri – vad tycker du, har Mazda lyckats?

Gamlingen var ganska bullrig och Mazda har jobbat en del med ljudisoleringen. Nu ska Mazda 6 vara lika bra som de allra tystaste bilarna i klassen. Det är främst motor- och vägljud som ska ha isolerats bort – upp till bevis, säger vi!

Hjulbasen är 10,5 centimeter längre, och det märks främst i baksätet och i bagageutrymmet. Benutrymmet bak var inte dåligt i gamlingen men har nu vuxit med 3,7 centimeter. Bagaget är lättlastat med bättre öppningsvinkel på bakluckan, och baksätet är enkelt att fälla – men någon platt lastyta finns inte.

Radio, klimatanläggning och annat sköts nu via en 5-tumsskärm på mittkonsolen. Bland instrumenten finns dessutom en 3,5-tumsskärm med färddator. Infotainmentsystemet (och en del annat i interiören) hämtas direkt från CX-5.

Två motorer finns tillgängliga vid lanseringen, alla med direktinsprutning. Än så länge finns tyvärr inga uppgifter om varken dieselmotorer, fyrhjulsdrift eller släpvikt. Tänk på att uppgifterna än så länge är preliminära och förmodligen kommer skilja sig från modellerna som ska säljas i Sverige.

Modell och motor Effekt Vridmoment
Mazda 6 2,0 Skyactiv-G 150 hk/6.000 r/min 210 Nm/4.000 r/min
Mazda 6 2,5 Skyactiv-G 192 hk/5.700 r/min 256 Nm/3.250 r/min
     
Modell och motor Förbrukning (man/aut) Utsläpp (man/aut)
Mazda 6 2,0 Skyactiv-G 6,0/6,1 l/100 km 140/144 g
Mazda 6 2,5 Skyactiv-G –/6,4 l/100 km 151 g
Här är det mesta bekant från crossovern CX-5. Infotainmentsystem av dubbel-din-format, mekanisk handbroms och digital klocka på instrumentpanelen – känns det 2012?

Här är det mesta bekant från crossovern CX-5. Infotainmentsystem av dubbel-din-format, mekanisk handbroms och digital klocka på instrumentpanelen – känns det 2012?

2,0-litersmotorn finns i tre varianter: med 6-växlad manuell låda, med 6-växlad automatlåda (Skyactiv-Drive) samt med automatlådan kombinerat med start/stopp-systemet i-Stop. Då sänks förbrukningen till 5,9 l/100 km och 139 gram.

2,5-litersmotorn finns enbart med automatlåda och har då i-ELOOP-systemet och i-Stop som standard.

Mazda 6 har numera flera säkerhetssystem som blir allt vanligare i klassen: döda vinkeln-varning (Lane Departure Warning System), smarta strålkastare som anpassar sig efter hastigheten och styrutslaget (Adaptive Front Lighting System) och helljusassistent (High-Beam Control System). Dessutom kommer ett autobromssystem (Smart City Brake Support) som fungerar i upp till 30 km/h. Eftersom SCBS är standard i CX-5 är det ingen vild gissning att det blir standardutrustning även i Mazda 6.
 

  Nya Mazda 6 sedan Skillnad mot gamla Mazda 6 sedan
Längd 4.865 mm +110 mm
Bredd 1.840 mm +45 mm
Höjd 1.450 mm +10 mm
Axelavstånd 2.830 mm +105 mm
Bagagevolym 483 liter –36 liter
 
• Under onsdagen rapporterar vi från bilsalongen i Moskva, och vi svarar på några av läsarnas egna frågor om nya Mazda 6.
Det här ser riktigt bra ut – jag tycker Mazda 6 har fått ett jättelyft!
442
85