Mazda 6 – vi svarar på läsarnas frågor

Förra veckan frågade vi er läsare vad ni ville veta om nya Mazda 6. Nu har vi provsuttit och intervjuat cheferna – och fått en hel del svar på allt från bagagevolym till kvalitetskänsla. Svaren finns här!

Här har de största förändringarna skett jämfört med förra Sexan. Snyggt och modernt!

Här har de största förändringarna skett jämfört med förra Sexan. Snyggt och modernt!

På bilsalongen i Moskva har auto motor & sports Erik Söderholm lyckats armbåga sig fram till ett exemplar av nya Mazda 6. Här svarar vi på några av era frågor med hjälp av bland annat Per Lidström, pr-chef för Mazda i Sverige. Fler svar går att läsa i nästa nummer av auto motor & sport.

När kommer den till Sverige?
Den stora lanseringen blir i början av mars, med både kombivarianten och dieselmotorer. Men förmodligen finns ett antal bilar redan vid årsskiftet, men då enbart med bensinmotorer – detta är dock inte helt klart. Vi gissar att det handlar om kombimodellen som redan har börjat produceras.

Vad kostar den?
Än så länge är de svenska priserna inte satta. Men den nya modellen är mycket mer kostnadseffektiv att tillverka, både bensin- och dieselmotorerna tillverkas till exempel på samma lina. Priserna kommer enligt Mazda vara "väldigt konkurrenskraftiga" och förmodligen inte mycket dyrare än gamla Mazda 6.

Hur känns den, hur är kvalitetskänslan och infotainmentsystemet?
Interiören känns igen från CX-5 men materialen känns bättre. Jämfört med gamla Mazda 6 är detta ett jättelyft. Mjuka materialval och sköna sportstolar. Kontrastsömnad i rött är en snygg detalj. Vid en första provsittning känns stolsdynan lite för kort och mediasystemet känns inte toppmodernt.

Per Lidström på svenska Mazda är med och svarar på ams-läsarnas frågor.

Per Lidström på svenska Mazda är med och svarar på ams-läsarnas frågor.

Hur blir det med dieselmotorer?
I september offentliggörs dieselmotorerna, som kallas Skyactiv-D. Det handlar om en 150-hästarsdiesel som ska släppa ut mellan 105 och 110 gram per kilometer samt en starkare variant på 175 hästar. Automatlåda finns förmodligen som tillval till båda två.

Har automaten möjlighet att växla manuellt?
Ja, genom att vippa på växelspaken, som det ser ut nu finns inga växlingspaddlar.

Finns glastak på tillvalslistan?
Nej, det kommer inte. 

Är släpvikten officiell?
Nej, inte än. Förhoppningsvis vet vi släpvikten på Parissalongen.

Har ljuddämpningen blivit bättre?
Vi har inte provkört, men Mazda påstår att nya Sexan är bland de tystaste i klassen, tack vare teknik som också används i CX-5.

Hur stort är bagaget? Varför visas ingen kombi?
Kombin dröjer till Parissalongen. Sedanen rymmer 483 liter, vilket är lite mindre än föregångaren.

• I nummer 20 av auto motor & sport publicerar vi ännu fler svar, med hjälp av Mazdas Europachef Jeff Guyton – bland annat om en MPS-version, en hybridvariant och den nya automatlådan.

Jag tror Mazda 6 kan bli en farlig konkurrent i mellanklassen.
279
29