Saab-affären är helt klar - första bilen om 1,5 år

Elbilskonsortiet Nevs har betalat köpesumman och därmed avlutat Saab-affären. Utvecklingen av nya elbilsmodeller har pågått i Japan och Kina, parallellt med förhandlingarna i Sverige. Första elbilsmodellen ska vara klar om 18 månader.

Saab nevs

Elbilskonsortie Nevs får använda namnet Saab på de elbilar som ska produceras i Trollhättan. Bilarna har utvecklats i Japan och Kina, parallellt med att förhandlingarna slutförts i Sverige med konkursförvaltarna.

Som vi kunde berätta i början på förra veckan fick elbilskonsortiet Nevs ett ultimatum av konkursförvaltarna – pengarna på bordet senast fredag, annars blir det ingen Saab-affär.

De uppgifterna dementerades senare i veckan men nu bekräftar konkursförvaltarna och Nevs AB att Saab-affären avslutats. En större del av köpesumman ska ha betalats in kontant men köpesumman är inte offentlig. Någon betalning på kredit godkändes inte av konkurförvaltarna.

Nevs AB köper huvuddelen av Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB. Saab Parts - reservdelar - ingår inte i affären. Nevs tar över rättigheterna till gamla 9-3, nya Phoenix-plattformen, labb och utvecklingsanläggningar i Trollhättan samt aktierna i det företag som äger fabriksfastigheten. Även kinesiska Youngman och Spyker hävdar att man har rätt till Phoenix-plattformen, men enligt TTELA.se är det Nevs som äger rättigheterna till Phoenix (klicka för att läsa mer).

Frågorna kring namnrättigheten till varumärket "Saab" – som ska användas på de nya elbilarna – är avklarad och det var förmodligen avgörande för att finansieringen skulle kunna fullföljas. De kommande elbilarna, som ska vara klara om 1,5 år, får heta Saab men bilmärket får en ny logotyp utan "Scania-gripen" (eller "skatan" som en del Saabanställda kallade den illa omtyckta symbolen som kom efter samgåendet med Scania).

 

Karl-Erling Trogen, styrelseordförande för National Electric Vehicle Sweden AB

Karl-Erling Trogen, styrelseordförande för National Electric Vehicle Sweden AB.

Karl-Erling Trogen, styrelseordförande för National Electric Vehicle Sweden AB, skriver i företagets pressrelease att man ska ta fram de första elbilarna om 1,5 år:

"Jag är mycket glad att vi får ta tillvara Saab Automobiles kunnande inom fordonsdesign och produktion. Vi kan nu starta en ny framtidsinriktad verksamhet i Trollhättan. Där finns en produktionsanläggning i absolut toppklass. Vi kombinerar svensk bilindustriell erfarenhet inom design och tillverkning med japansk elbilsteknologi och en stark närvaro i Kina. Elbilar drivna av grön el är framtiden och framtidens elbil kommer från Trollhättan".

 "Nu kan arbetet med att implementera affärsplanen intensifieras med fokus på att ta fram en elbil i världsklass i Trollhättan. Om cirka ett och ett halvt år planerar vi att lansera vår första elbil, som bygger på Saab 9-3 teknologier och en nyutvecklad elektrisk drivlina".

Även Kai Johan Jiang, chef för Nevs, välkomnar att Saab-affären nu slutgiltigt är i hamn:

"Kina gör stora investeringar för att utveckla elbilsmarknaden. Detta driver det teknikskifte som pågår för att minska beroendet av fossila bränslen. Allt fler kineser har råd med bil, men världens oljetillgångar räcker inte till om alla köper bensin- eller dieseldrivna fordon. De kinesiska kunderna efterfrågar en premium-elbil. Genom köpet av Saab Automobile i Trollhättan kommer vi att kunna erbjuda det. Utvecklingsarbetet av vår första elbil har pågått en längre tid i Kina och Japan, och i och med att vi nu äger anläggningen kan vi fortsätta utvecklingen på plats i Trollhättan".

Som jag sa, den här affären är snart klar och sen dröjer det inte länge förrän elbilarna produceras.
467
192