Officiell: Nya Volkswagen Golf VII – bilder och fakta

UPPDATERAD! Vi har redan visat flera smygbilder och illustrationer på Volkswagen Golf VII. Men nu finns de officiella bilderna och de första faktauppgifterna om vad som kan bli den viktigaste VW-bilen någonsin. Ledordet är evolution – inte revolution.

De största förändringarna för nya Golfen har skett under skalet och på insidan: MQB-plattformen sparar både vikt och pengar, och interiören ska kännas betydligt exklusivare.

De största förändringarna för nya Golfen har skett under skalet och på insidan: MQB-plattformen sparar både vikt och pengar, och interiören ska kännas betydligt exklusivare.

Vid det här laget har du kanske tröttnat på Volkswagens egna smygbilder på nya Golfen – men nu är det alltså dags för den officiella versionen att visas upp. Premiären är förlagd till Berlin och sedan ställs bilen ut på Parissalongen senare i september.

Bilderna visar en slankare Golf med lägre taklinje för att ge ett sportigare intryck. Kanske är det lite Scirocco över bakpartiet? Den typiska Golf-svängen efter C-stolpen hänger förstås med och det är inga revolutionerande skillnader mot föregångaren. Vad tycker du – känns det som en ny modell?

Sjunde generationen Golf har vuxit på alla ledder – den har blivit 5,6 centimeter längre (426 centimeter), hjulbasen är 5,9 centimeter längre och bilen är drygt en centimeter bredare – men konkurrenter som Volvo V40 är över tio centimeter längre. Nya Golfen är dock 2,8 centimeter lägre än sjätte generationen för att ge ett sportigare intryck. Men ändå får man säga att Golf "stannar kvar" i sin storlek och gör inget stort språng uppåt i längd, som till exempel Opel Astra gjorde vid sitt generationsskifte (442 centimeter).

Den nya bygglådan MQB gör att framaxeln har flyttats fram några centimeter. Allt det här ger något bättre innerutrymmen med en eller ett par centimeter bättre längd, knäutrymme i baksätet och bredd. Bland annat har bagageutrymmet blivit 30 liter större (totalt 380 liter, 45 liter större än Volvo V40). Baksätet är delbart 60/40.

Den nya 1,4 TSI-motorn har cylinderavstängning (sparar 0,4 l/100 km) och får 140 hästar i nya Golf VII.

Den nya 1,4 TSI-motorn har cylinderavstängning (sparar 0,4 l/100 km) och får 140 hästar i nya Golf VII.

Interiören fick vi se redan under måndagen, men nu finns högupplösta bilder med fler detaljer. Känslan blir exklusivare med fler färg- och materialval, mittkonsolen är nu svagt vinklad mot föraren och framför allt lanseras ett helt nytt infotainmentsystem som senare hamnar i fler Volkswagenmodeller.

På de flesta marknader i Europa verkar en färgskärm på mittkonsolen på 5,8 tum bli standardutrustning, medan vissa andra marknader får nöja sig med en 5-tumsskärm som är svartvit (!). Köpare som väljer navigatorn får dock en 8-tumsskärm i färg.

Fler tekniknyheter som dyker upp i Golf är adaptiv farthållare som fungerar i farter mellen 30 och 160 km/h, autobroms vid farter under 30 km/h, skyltigenkänning, smarta strålkastare som anpassar sig efter körförhållandena, internetuppkoppling, trötthetsvarnare, parkeringsassistent och ett nytt system som ska minska risken för seriekrockar. Om föraren är medvetslös efter en olycka styrs och bromsas bilen automatiskt för att undvika ytterligare kollisioner. Hur det fungerar kan du se i filmen nedan.



De största förändringarna blir under ytan, där nya Golf VII liksom Audi A3 och Seat Leon baseras på MQB-plattformen, vilket sparar drygt 100 kilo vikt. Motormässigt kan vi förvänta oss en helt ny 1,4-litersbensinare med direktinsprutning, turbo och cylinderavstängning (EA211) på 140 hästkrafter.

Vid lanseringen finns fem motorer. Mest uppseendeväckande är kanske TSI-motorn EA211 på 140 hästar med direktinsprutning, turbo och cylinderavstängning, som är snålare än 85-hästarsmotorn. Dessutom kommer ett Bluemotion-paket som sänker utsläppet till 85 gram. 7-växlad DSG-låda är tillval medan start/stopp och bromskraftåtervinning är standard.

Motor Effekt Förbrukning Utsläpp
TSI 85 hk 4,9 l/100 km 113 gram
TSI 140 hk 4,8 l/100 km 112 gram
TDI 105 hk 3,8 l/100 km 99 gram
TDI 150 hk 4,1 l/100 km 109 gram (prel)
TDI Bluemotion 105 hk 3,2 l/100 km 85 gram

Nya Golf VII blir förstås extremt viktig för Volkswagen, särskilt på den hårt pressade Europamarknaden. Att "flytta upp" modellen ett steg i exklusivitet är viktigt för att öka försäljningsmarginalerna. Kunder som söker ett lägre pris får istället vända sig till Skoda eller Seat.

Svensk premiär blir senare under hösten. De svenska priserna är inte officiella men i Tyskland ligger instegspriset på omkring 150.000 kronor, vilket är samma nivå som för sjätte generationen. Senare dyker fler motoralternativ upp (bland annat med gas- och eldrift), liksom en fyrhjulsdriven Golf 4Motion, en kombi, en cabriolet, en Golf Plus och en Golf GTI. Svensk pressrelease för VW Golf VII går att ladda hem och läsa som pdf-dokument genom att klicka på länken.

Jag tror Volkswagen kommer lyckas bra med Golf VII – försiktig evolution är helt rätt.
684
163