BMW:s ”baby-six” motor – så låter den!

I veckan presenterade BMW sin nya trecylindriga, 1,5-liters turbomotor. En halv rak sexa, varför BMW kallar trepipen för ”baby-six”. Nu kan ni lyssna på motorljudet för första gången. Låter det inte som en…?
Annons

BMW:s ”baby-six” motor – så låter den!
BMW:s nya trepip är på 1,5 liter och med turbohjälp är toppeffekten 180 hk – ännu så länge. Räkna med att det blir fler versioner som ger ännu mer effekt. Förutom ett annorlunda motorljud så flyttas tyngdpunkten bakåt, mot centrum av bilen, med tre istället för fyra (eller sex) cylindrar. Dessutom väger trepipen mindre.

BMW:s motorfamiljer är uppbyggda kring ett modultänkande som baserar sig på att en cylinder har motorvolymen 0,5 liter. Därför blir en trecylindrig motor 1,5 liter, en fyrcylindrig 2,0 liter och de raka sexorna 3,0 liter. BMW hävdar att upp till 60 procent av komponenterna kan delas mellan motorerna, tack vare dessa fasta moduler där samma delar används – oavsett om det är en diesel eller bensinmotor.

Effekten i varje cylinder varierar mellan 30–55 kW (60–80 Nm) för bensinmotorerna och 20–45 kW (75–110 Nm) för dieslarna. Den nya trecylindriga bensinmotorn på 1,5 liter har en angiven toppeffekt på 135 kW (184 hk) och 270 Nm. Motorn är inte 100 procent färdig ännu och i sitt slutgiltiga serieutförande kan effekten bli lite annorlunda. Och som vi ser av BMW:s egna siffror kan toppeffekten mycket väl klättra över 200-strecket i framtiden. Hur ”modultänket” används går att se i filmen nedan.

Den trecylindriga turbomotorn presenterades i förra veckan när BMW visade Concept Tourer, den bil som sannolikt får namnet 1-serie GT som seriemodell. Tvärställd motor och framhjulsdrift är något helt nytt för BMW, men man har förstås redan ”tränat” på idéerna under två generationer av Mini-modeller. Plattformen för Concept Tourer (1-serie GT) ska för övrigt delas med tredje generationen Mini, som väntas lanseras under 2014.

 

För att minska vibrationerna har givetvis den nya trecylindriga motorn en balansaxel. Men även svänghjulet är speciellt utformat för att minska vibrationerna. Med tre cylindrar istället för fyra (eller sex) blir tändföljden ”glesare” och det förändrar både motorljud och hur motorn bygger upp effekt under acceleration. Den oroliga frågan som alla BMW-vänner ställer sig är förstås: känns det här rätt?

Ett första svar på denna vitala fråga hittar vi hos den proffsiga entusiastsajten ”BMWBlog.com”. Parallellt med introduktionen av Concept Tourer höll BMW ett seminarium kring den teknik som man samlat under paraplyet ”Efficient Dynamics”. Vill du läsa mer om ”BMW Innovation Day Efficient Dynamics” finns det en engelsk pressrelease på länken, bara att klicka och ladda hem som pdf-dokument.

 

Grabbarna på BMWBlog.com fick en provtur i en 1-serie med den nya trecylindriga motorn, kopplad till den åttastegade automaten. Bara ”prototyp”, men förmodligen ganska nära det seriemässiga utförandet. Hela artikeln med intryck från provkörningen av BMW:s trecylindriga turbomotor kan du läsa genom att klicka på länken.

Trevligt nog skickade man även iväg en film till YouTube (se filmen ovan) där vi kan lyssna på motorljudet från BMW:s trecylindriga motor. Hur man uppfattar ett motorljud är förstås en väldigt personlig upplevelse och alla har vi olika referenser från bra eller mindre bra motorer. Finns det likheter – och låter det bra? Ni har fritt fram att dela med er av era åsikter i fältet för kommentarer nedan.

Som artikelförfattare ska jag inte leda er läsare mot något visst håll men filmen ger mig en omedelbar ”flashback” till en mycket speciell bilmodell med ett väldigt personligt motorljud. Jag avslöjar inte vilken bilmodell, inte ännu. Det viktigaste är vad du tycker om trecylindriga motorer i BMW:s modeller – kan det funka, känns det ”BMW”?

Annons
Annons
Rulla till toppen