BMW 1-serie xDrive – 4WD för första gången

Nu kan även BMW:s 1-serie utrustas med fyrhjulsdrift. Två modeller erbjuds, BMW 120d xDrive med 184 hk och BMW M135i xDrive med 320 hk. Nu får Audi sno sig på med nästa S3 – eller hur?

BMW M135i xDrive BMW 120d xDrive 4WD fyrhjulsdrift Paris 2012

Även BMW:s minsta modeller, 1-serien, får nu i höst två fyrhjulsdrivna alternativ - BMW M135i xDrive (bilden) och BMW 120d xDrive. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Fyrhjulsdrift blir ett allt mera populärt tillval och den tillverkare som vill "toppa" sin försäljning måste erbjuda 4WD till i stort sett alla modeller. Och ska det bli riktigt bra måste fyrhjulsdriften kunna kombineras med (nästan) valfri kombination av bensin- eller dieselmotor, manuell eller automatisk transmission.

I Sverige har andelen fyrhjulsdrivna bilar ökat kraftig, från runt 13 procent 2005 till att idag vara cirka 20 procent. Bästa exemplet på detta är Audi som profilerat sitt varumärke kring fyrhjulsdrift – quattro – och numera säljer varannan ny bil med fyrhjulsdrift.

Detta kan förstås inte BMW låta passera och i kampen om marknadsandelar har vi fått se det traditionellt bakhjulsdrivna varumärket få allt fler fyrhjulsdrivna modeller – eller xDrive som BMW döpt systemet till. Efter X-modellerna (X5, X6, X3 och senast X1) var det 3-serien som kom först med xDrive 2003 och sen följde alla de andra modellserierna. Med ett undantag, 1-serien.

Denna brist rättar nu BMW till genom att från och med i höst erbjuda två 1-serie med fyrhjulsdrift: BMW 120d xDrive med 184 hk och BMW M135i xDrive med 320 hk. Systemet fördelar i normalläget 60 procent av kraften till bakhjulen men de elektroniska hjälpsystemen styr hela tiden kraften dit den bäst behövs, vilket inte bara förbättrar framkomligheten på slipprigt underlag utan också förbättrar kurvgreppet på asfalt. BMW erbjuder xDrive till både 5-dörrars och 3-dörrars 1-serie.

Förbrukningen straffas något och ökar till 4,7–4,8 l/100 km (4,5–4,6 med bakhjulsdrift) på BMW 120d xDrive. Men framhjulsgreppet hjälper till vid sprinten 0-100 km/h och där är siffrorna identiska, 7,2 sekunder. Miljöbilsgränsen 120 g/km CO2 uppnås tyvärr inte, utan stannar på 123–126 g/km beroende på däckdimension.

Motsvarande siffror för BMW M135i xDrive är 7,8 l/100 km (7,5 med 2WD) och bilen är faktiskt snabbare 0-100 km/h med en tid på 4,7 sekunder (4,9 med bakhjulsdrift). CO2-utsläppet är 182 g/km för M135i xDrive, som standardmässigt är utrustad med åttastegad automatlåda (manuell sexväxlad låda är tillval).

En annan nykomling som BMW ska visa upp på Parissalongen är en ny instegsmodell för 1-serien, BMW 114d. Namnet till trots är dieselmotorn på 1,6 liter och ger 95 hk/235 Nm, CO2-utsläpp 109–112 g/km, beroende på hjulstorlek. 0-100 km/h går på måttliga 12,2 sekunder och topphastigheten är 185 km/h. De som vill få ännu lägre förbrukning (till ett högre pris) får välja BMW 116d EfficientDynamic Edition som har ett CO2-utsläpp på endast 99 g/km.

Wow, äntligen fyrhjulsdrift i 1-serien. Ni andra kan bilda kö bakom mig!
229
55