Premiär: Volvo V40 Cross Country – med filmer

UPPDATERAD MED FLER BILDER! Äntligen kan vi visa upp officiella bilder och de första filmklippen på nya Volvo V40 Cross Country. Hasplåtar, extra plast, annan front och en höjning på 40 millimeter ska ge en elegant karaktär för ”den som letar äventyr i sin vardag”, enligt Volvo. Vad säger du om Volvo V40 Cross Country – blev den som du hoppades?
Annons

Premiär: Volvo V40 Cross Country – med filmer
Då var det äntligen dags att bekanta sig med nya Volvo V40 Cross Country, och inte ”XC40” som vi länge trodde att namnet var. Modellen är höjd 40 millimeter, jämfört med en vanlig V40.

Vi har väntat länge, vi har studerat spionbilder och vi har gjort datorillustrationer. Vi har kallat bilen för ”Volvo XC40” men de senaste månaderna har det stått klart att det korrekta namnet blir Volvo V40 Cross Country. Men nu är det slut på spekulationerna – här har du officiella bilder, fakta och filmer på nya V40 Cross Country.

Som vanligt var det någon som inte kunde hålla sig och den första informationen kom från grekiska Autoblog.gr som alldeles för tidigt släppte iväg hela pressmappen på V40 Cross Country. Nu har vi dock fått den svenska pressreleasen och kan ge alla detaljer. När Volvo själva ska beskriva V40 Cross Country låter det så här:

”Nya V40 Cross Country bygger på den tradition vi startade 1997 med V70 Cross Country. Den är framtagen för kunder som vill krydda vardagen med lite äventyrskänsla,” säger Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy & Vehicle Line Management vid Volvo Personvagnar. Han fortsätter:

”Och när du ger dig av på ett riktigt äventyr ute i naturen är bilen kapabel nog att ta både dig och din utrustning hela vägen dit. Fast du måste förstås klättra upp för bergssidan själv…”

På utsidan noterar vi att Volvo V40 Cross Country får en lite annorlunda front med stående positionsljus, underliggande hasplåtar och några extra plastdetaljer. Täckta hjulhuskanter i plast har däremot inte Volvo V40 Cross Country, som annars är brukligt på Volvos XC-modeller. Bilen på bilden har den nya kulören ”Raw Copper” en mörk bronsfärg som även går igen i inredningsdetaljerna och läderklädseln. Fälgarna är stora och finns i storlek ända upp till 19 tum. Markfrigången är höjd med 40 millimeter, jämfört med en vanlig V40.

 

Alla motoralternativen från ”vanliga” V40 ska finnas tillgängliga för Volvo V40 Cross Country, med undantag av T3-modellen, och de kan kombineras med sexväxlad manuell låda eller dubbelkopplingslådan Powershift (med sex steg). Snålaste alternativet blir Volvo V40 Cross Country D2 med måttliga förbrukningen 3,8 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 99 g/km – kanske en miljöbil även med de nya reglerna? Alla versioner har start/stopp-system och energiåtervinning vid inbromsning som standard.

Vill man ha den fyrhjulsdrift som modellen antas ha på Volvo V40 Cross Country måste man välja T5-modellen med 254 hk/400 Nm och en 0-100 tid på 6,1 sekunder. T5-modellen med AWD förbrukar 7,8 l/100 km. Downhill Assist Control är standard på den fyrhjulsdrivna modellen. Något fyrhjulsdrivet alternativ med dieselmotor erbjuds alltså inte, och det lär Volvo få kritik för – kanske kommer det nästa år när Volvo presenterar sin nya, fyrcylindriga dieselfamilj?

Volvo räknar med att bygga runt 17.000 V40 Cross Country om året och produktionen i belgiska Gent startar i slutet av det här året. Cirka hälften av bilarna går till Europa, 30 procent till Kina och resten till övriga marknader. Volvo V40 säljs inte i Nordamerika och V40 Cross Country lär inte heller hitta dit – varför kan man ju fråga sig? För de som vill läsa alla detaljer om Volvo V40 Cross Country finns den svenska pressreleasen att ladda hem som pdf-dokument (klicka på länken).

Annons
Annons
Rulla till toppen