Läs också…
Officiell: Här är nya Mazda 6 som kombi
Mazda 6 – vi svarar på läsarnas frågor
Officiell: Här är nya Mazda 6
ams granskar: Är mellanklassen på väg att dö?
Siktet är inställt på säkerhetskungen Volvo när Mazda 6 lanseras i Sverige. ”Den blir säkrast i klassen”, sade märkets Europachef Jeff Guyton till auto motor & sport vid premiären på bilsalongen i Moskva, som vi skrev om i nummer 20.
Nu väljer Mazda att samla alla aktiva säkerhetssystem under ett namn: i-Activsense. Målet är att minska risken för en olycka genom att hjälpa föraren uppmärksamma risker i trafiken. Mazda har som mål att ”göra verklighet av den olycksfria bilkörningen”. Volvo har satt som mål att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en trafikolycka i en ny Volvo år 2020.
Mazdas säkerhetssystem i-Activsense jobbar med radar, kameror och laser och består i sin tur av flera separata system. Helt nytt för Mazda blir den adaptiva farthållaren Mazda Radar Cruise Control (MRCC), som håller avståndet till fordonet framför automatiskt. Det fungerar i hastigheter mellan 15 och 145 km/h.
Autobromssystemet Smart City Brake Support (SCBS) är standard i Mazda CX-5 och ingår även till Mazda 6. Bland de övriga systemen finns döda vinkeln-varning, filbytesvarning och helljusassistent.
”Alla säkerhetssystem sitter inte som standard på alla versioner. Vi kommer ha tre olika utrustningsnivåer. Men Smart City Break Support är standard på Mazda CX-5 och ingår givetvis även till Mazda 6″, säger Per Lidström, pr-chef på Mazda i Sverige till auto motor & sport.