Hyundai gör nu som Volkswagen och satsar på Rally-VM. Koreanerna har viss erfarenhet, fabriken tävlade med ett team i VM under de första åren på 00-talet och vi minns att både Kenneth Eriksson och Stig Blomqvist gjorde bra resultat med den dåvarande Accent WRC.
Fabriken backade ut ur VM efter en schism med det engelska företag som drev rallyteamet. Hyundai försvann officiellt 2003 men är alltså tillbaka i hetluften efter tio år.
Denna gång gör fabriken som Volkswagen, testar och bygger färdigt en rallybil och går in i VM genom att köra utvalda tävlingar under sitt första år, alltså 2013. För att därefter köra full säsong under 2014 och framåt.
Den nya rallybilen, som visades i morse på bilsalongen i Paris, är byggd på Hyundai i20 och har en 1,6-liters turboladdad motor på drygt 300 hästkrafter och denna gång har Hyundai i Korea själva – i största tysthet – utvecklat rallybilen.
– Rallysporten är en av de mest spektakulära och dynamiska, fylld av spänning och drama. Det är med andra ord perfekt för Hyundai att visa på kvaliteterna vi kan erbjuda, sa en av Hyundais talesmän vid världspremiären i Paris och la till:
– WRC erbjuder den största teknologiska utmaningen för en biltillverkare. Vi vill visa vilken teknologisk och ingenjörsmässig nivå Hyundai har nått och rallysporten är ett perfekt instrument för oss att göra det.