Mitsubishi Outlander PHEV – först med el-4WD

I Paris premiärvisar Mitsubishi just nu Outlander PHEV. "Världens första", hävdar Mitsubishi med både elektrisk fram- och bakhjulsdrift samt en förbränningsmotor som kan både driva bilen – tillsammans med elmotorerna, eller för sig – och ladda batteripaketet.

Mitsubishi Outlander PHEV Paris 2012

Mitsubishi har inte tagit några genvägar utan skapat en elektrisk fyrhjulsdrift med en förbränningsmotor som kan både driva bilen och ladda batterierna.

En elbil är en elbil är en elbil – som Gertrude Stein kanske skulle ha formulerat det. Men om vi lämnar den poetiska världen så är en elbil "ganska enkel" i sin uppbyggnad, elmotorn får sin kraft från ett batteripaket och driver hjulen, antingen fram- eller bakhjulsdrift.

Däremot blir det mer komplext när vi kombinerar en traditionell förbränningsmotor med en eller flera elmotorer. Elmotor och förbränningsmotor kan samverka genom en planetväxel för att driva framhjulen, som till exempel hos Chevrolet Volt (Opel Ampera) och Toyota Prius. Men man kan även låta förbränningsmotorn driva framhjulen (som vanligt) och låta elmotorn driva bakhjulen – som Peugeot/Citroën gör med "HYbrid4-tekniken" och Volvo V60 Plug-In Hybrid. I de senare fallen skapar man en typ av fyrhjulsdrift där förbränningsmotor och elmotor driver framhjulen och bakhjulen. Fyrhjulsdriften blir ett mervärde, vilket kan hjälpa till att motivera den extra kostnaden för tekniken.

Mitsubishi vill dock ha en ännu mera mångsidig teknik och den premiärvisar man just nu på Parissalongen, i sin Outlander PHEV. Här hittar vi en konventionell, fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter som driver framhjulen. Toppeffekten är inte bestämd ännu men förbränningsmotorn kan driva framhjulen och/eller frikopplas för att enbart mata energi till generatorn till batteripaketet, som är på 70 kW. Förbränningsmotorn kan ladda batteripaketet även när bilen står still.

Förutom bensinmotorn finns det dubbla elmotorer på Mitsubishi Outlander PHEV, båda på 60 kW, och de driver vardera framaxeln och bakaxeln – alltså elektrisk fyrhjulsdrift. Elmotorerna matas via ett litiumjon-batteripaket på 12 kWh som räcker för ungefär 55 kilometers färd på enbart elkraft. Tillsammans med förbränningsmotorn är dock räckvidden 880 kilometer.

Batteripaketet kan laddas fullt på fyra timmar om man har tillgång till 240 volt med 16 ampere säkring. Med den speciella snabbladdaren går det att nå 80 procents nivå på 30 minuter. Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är inte riktigt klart ännu för Outlander PHEV, men Mitsubishi hävdar att CO2-nivån hamnar under 49 g/km enligt EU:s körcykel. Batteripaketet ligger i golvet och ska inte stjäla allt för mycket utrymme i varken kupén eller bagageutrymmet, påstår Mitsubishi.

Mitsubishi Outlander PHEV ska lanseras på den japanska marknaden i början av nästa år och sen återstår det väl att se hur lång tid det tar att få hit de första bilarna med färja. Mitsubishis ambition är att stegvis bygga upp sin produktionskapacitet för att bygga Outlander PHEV på alla de regionala, viktiga marknaderna där det finns fabriker. Liknande teknik kan även dyka upp till Mitsubishi ASX och många fler hybridversioner är att vänta från Mitsubishi.

 

Det här verkar lovande, jag tror att Mitsubishi är på väg att flytta fram sin position och bli riktigt intressanta.
189
13