Prov: Nya Mazda 6 – snål som Prius!

Premium Vår testförare Nils Svärd fick en förhandsvisning av nya Mazda 6 och har fått provköra både sedanen och nya kombin. En provkörning som gav mersmak. Vad sägs om en bränsleförbrukning på samma nivå som Toyota Prius?

Mazda 6 Nisse Svärd Skyactiv D

Nils Svärd studerar Mazdas SkyActive-motorer. Med världens lägsta komptal (14:1) går dieselmotorn väldigt tyst och lent, enligt vår utseende reporter. Mer kan du läsa i nästa nummer - 22/2012 - av auto motor & sport. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Hej Nils, du verkar ha ett gediget schema framför dig?

Ja, Mazda ger en förhandsvisning av nya Mazda 6 utanför Paris. Men trots en så kallade "sneak peek" finns här ett ovanligt komplett smörgåsbord. Både kombi och sedan finns att köra och nästan samtliga av de motoralternativ som kommer – bensin och diesel.

Vad har du kört nu?

Jag har precis kört Mazda 6 kombi med det svagaste dieselalternativet, en Skyactiv-D med 2,2-litersmotor på 150 hästar och 380 Nm. Dessutom kopplad till en automatlåda. Det är inte varje dag man kör en dieselmotor med automatlåda från en japansk tillverkare!

Hur är dina första intryck?

Nya Mazda 6 är en bil med många överraskningar. Det finns egentligen otroligt mycket att rapportera om. Jag kan nämna två snabba exempel: kombin har åtta centimeter kortare axelavstånd och är totalt 6,5 centimeter kortare. Anledningen är att sedanen ska passa marknader som USA, Kina och Ryssland. Kombin är för oss i EU och där vi gillar smidigare bilar. Eller kort och kort – kombin är trots allt 4,8 meter lång.

Den andra överraskningen?

Förbrukningen. Mazda 6 matchar självaste Toyota Prius i bränsleförbrukning. Den här motorn ska klara sig på endast 3,9 l/100 km. Som kombi och med automat – den jag körde nyss – höjs dock siffran till 4,9 l/100 km. Dessutom klarar motorn de kommande Euro6-kraven och det utan några specialadditiv och urea-tillsatser.

Mazda 6 kombi estate provkörning

Mazda 6 är en bil som imponerar - och förvånar. Visste du till exempel att Mazda varit så fiffiga att de gjort kombikarossen kortare än sedanen? Kombin är nämligen avsedd för Europa och sedanen för USA, Ryssland och Kina. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Hur är dieselmotorn att köra då?

Spontant kan jag säga att de nya Skyactiv-dieslarna går väldigt tyst och lent. Kompressionsförhållandet är ju endast 14:1 och bortsett från lite dieselknatter vid hårdare acceleration är de väldigt angenäma att köra. Dieselmotorn går tystare än den bensindrivna Skyactiv-G 2,0 som jag körde innan. Överlag imponerar helheten i nya 6:an. Styrning, växellåda och utrymmen är på topp. Men jag sparar de intressantaste detaljerna till nästa nummer av auto motor & sport.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?

Här har jag en glad nyhet. Sverigelanseringen var planerad till mars, men det blir en smygpremiär redan i december. Då kommer ett antal (ca 280 stycken) Mazda 6 Kombi Skyactiv-G med 165 hästar. Priset blir 260.000 kronor. Då ingår navigation, bi-xenon, döda vinkel- och antivingelvarnare samt parkeringssensorer. Det blir inget extra tillägg för kombikaross. Men då gäller det som sagt att hänga på låset. Övriga versioner och motorer kommer i mars som planerat.

Mer information om Mazda 6 kommer i auto motor & sport nummer 22/2012.

Akira Tamatani Mazda 6 sedan provkörning prov test

Mazdas nya chefsdesigner Akira Tamatani förklarar deras nya filosofi. "Nagare", som Laurens van den Acker (nu hos Renault) introducerade, är borta. Nu gäller "KODO – soul of motion". KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Nya Mazda 6 verkar bara mer och mer intressant, ju mer jag läser. Tummen upp!
920
43