Här är listan med tio råd för dig som ska byta till vinterdäck. Vi har listat dessa tio tips för hjulbyte så att du inte glömmer bort något – ibland kommer halkan snabbt och det blir panik att få på vinterhjulen.
Prioriteringen från ett till tio är den som vi tycker är rätt, men du avgör förstås själv vad som är viktigast när man ska välja bästa vinterdäcken för din bil.
Alla tittar på kostnaderna och däck kan vara en tråkig utgift. Men som biltidning vet vi hur viktiga däcken är, efter många år av vinterdäckstester. Säkerhet och bra prestanda har ett pris. Så länge du kör rakt fram och inget händer spelar kvalitén mindre roll, men den gången du behöver göra en hård inbromsning märks det skillnad mellan premiumdäck och budgetringar.
Det finns alltså ingen anledning att snåla och välja ett halvbra däck. Om du vill få ett bra pris gäller det att ringa runt bland däckhandlarna och jämföra de erbjudanden som finns. Att vara ute i sista stund är aldrig bra, då har man som däckköpare ett dåligt förhandlingsläge.
Ett sätt att spara pengar är att köpa begagnade däck och helst då monterade på fälg så att du slipper extra kostnader. Men även om du köper begagnade vinterhjul så gäller samma tio råd, se listan här nedan (och klicka gärna på länken, där testar vi begagnade däck). Kolla att däcken inte är allt för slitna, kontrollera att dubbutsticket är lagom (runt 1,5 millimeter) och se till att det verkligen är rätt fälgar för din bilmodell.
1) Välj bra vinterdäck. Läs de däcktester som finns här hos auto motor & sport och i andra biltidningar. Leta efter de egenskaper som du tycker är viktigast och gör ett klokt val.
2) Var inte dumsnål. I normalstora dimensioner skiljer det inte mer än kanske 500 kronor mellan en testvinnare och ett ”halvbra” däck. Investera i säkerhet och kör tryggt.
3) Lita på din vänliga däckhandlare. Där finns fackkunskapen och den långa erfarenheten.
4) Lita inte riktigt alltid på din däckhandlare. Jämför priserna och titta efter datummärkning. Låt dig inte ”luras” att välja något annat än det du bestämt dig för. Risken är då att du köper de däck som däckhandlaren tjänar mest på.
5) Kontrollera mönsterdjup och slitage, ifall det är begagnade däck. Den lagliga gränsen för vinterdäck går vid tre millimeter men du bör byta vid fem millimeter (eller tidigare) för att inte tappa allt för mycket av de vinteregenskaper man vill ha.
6) Kontrollera däcktrycket, både vid montering och sedan regelbundet – gärna en gång i månaden. Flest nackdelar har man vid för lågt däcktryck, vilket tyvärr inte är alls ovanligt i trafiken. Bilens egenskaper försämras och däcket rullar tyngre med för lågt däcktryck. Men för högt däcktryck är inte heller bra – följ biltillverkarens rekommendationer.
7) Tänk på säkerheten när du skiftar hjul. Om du inte är helt övertygad om rätt metod för hjulbyte så lämna det jobbet till en yrkesperson (klicka på länken för att lära dig mer om hjulbyte).
8) Däck försämras inte nämnvärt av ålder. Men moderna däck har som regel mycket bättre egenskaper än däck som är fyra–fem år gamla. Utvecklingen går snabbt, välj de senaste däckmodellerna.
9) Datum att komma ihåg: du måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag, dubbdäck får användas mellan 1 oktober till 15 april.
10) Dubb eller odubbat? En fråga som bara du kan besvara. Bra dubbdäck är generellt sett det tryggaste valet för de flesta bilförare. Odubbade, nordiska friktionsdäck är tystare, sliter inte lika mycket på vägarna och kan också ge trygga vägegenskaper – speciellt ihop med antisladdsystemen som nästan alla nyare bilar har. Men på isiga vägar är dubbdäck klart bäst.
Som punkt nummer 11 skulle vi kunna ta upp de mellaneuropeiska friktionsdäcken, de som utvecklats för kontinenten där man har högre hastighetsgränser och mera sällan blir utsatt för mycket snö och is. De europeiska friktionsdäcken är oftast spårstabila, har goda egenskaper på våt asfalt och känns mera ”sportiga” än de nordiska friktionsdäcken. Men då får man inte glömma att greppet på snö och framför allt is inte är lika bra med europeiska friktionsdäck, jämfört med nordiska friktionsdäck.
Den nordiska friktionsdäcken kan kännas lite ”vingliga” och är tänkta för våra hastighetsgränser här i Norden. För att få riktigt bra grepp på snö och is har nordiska friktionsdäck i allmänhet något sämre egenskaper på våt asfalt (jämfört med mellaneuropeiska friktionsdäck).
Mellaneuropeiska friktionsdäck är oftast billigare än de nordiska däcken, då de tillverkas i större serier. Det kan därför vara frestande att välja ett europeiskt friktionsdäck, men tänk på vilka egenskaper det är du behöver bäst. Mellaneuropeiska friktionsdäck är inte på något sätt ”fel”, de kan vara helt rätt val för dig och din bil – men bara om du gör ett medvetet val och inte blir besviken på det dåliga isgreppet.
I en del länder, inte minst Nordamerika, finns det krav på så kallade ”allseason-däck”. Merparten av dessa allseasondäck lämpar sig inte alls för nordiskt klimat, trots att de är vintermärkta M+S (”Mud and Snow”, men det kan även står M&S, MS, M.S. eller något liknande). Forna Vägverket, idag Trafikverket, har därför tagit fram en lista på vilka däck som verkligen är vinterdäck. Listan över vinterdäck finns hos däckorganisationen STRO och den kan du ladda hem genom att klicka på länken.
Branschorganisationen STRO, ”The Scandinavian Tire & Rim Organization” har mycket annat matnyttigt på sin sajt och du hittar dit genom att klicka på länken i början på meningen. Hos STRO hittar du till exempel ”Dubbdäcksregler i Europa”, en ”Däckskola”, information om vinterdäck, hur ålder påverkar däck, med mera.