BERGGREN: Svårt att slå ihop TTA och STCC

"Det råder äntligen borgfred i svensk motorsport, även om det var en bekännelse under galgen."

Thomas Berggren

Jovisst, alla ni som frågat vad som händer i svensk racing – det blir alltså en (1) racingserie nästa år och låt oss kalla den "STCC – Elitserien i Racing".

Det är för övrigt ett mycket bra namn. Det goda från två serier, klätt i ord. Därmed är det klart att vi även nästa år får se siluettracerbilar som spottar eld samt de supportserier som förgyllt STCC:s motorsporthelger i flera år.

Alltså Camaro Cup, Renault Clio Cup och Porsche Carrera Cup. Fast Camaro Cup kommer troligen att heta Superstars i och med att Ford och Dodge släpps in. Samma bil, men valfritt en Camaro, Ford Mustang eller en Dodge Challenger. Superstars, alltså.

Nu ska ni inte tolka detta som att TTA gav upp. Tvärtom, de fyra utbrytarteamen från STCC är i allra högsta grad med. Fast nästa år är de lierade med STCC – plötsligt råder det borgfred i svensk motorsport och även om det var en bekännelse under galgen för båda parter är det samarbete som gäller 2013.

De senaste veckorna har STCC:s ägare Richard Pålsson flera gånger varje dag samtalat med TTA:s vd Greger Petersson om hur man ska kunna samarbeta för svensk racings bästa (vi kommer till pengarna strax).

Och nu förefaller de överens.

Men alla ni som läser detta ska veta att det är en ytterst komplicerad process att föra ihop STCC och TTA under samma tak. Förutom stämningsläget parterna emellan som inte varit det bästa har STCC och TTA var för sig en rad partners vars kontrakt i sin tur måste göras om. Ett arbete som inte alls är färdigt idag.

Men den allra hetaste och svåraste frågan för Pålsson och Petersson är denna: Vem ska äga vad i framtiden? Ägarskapet styr nämligen hur eventuella vinster i verksamheten ska fördelas (eller reinvesteras) i framtiden. Samt, om det är ett publiksvagt år som i år, vem som ska betala förlusterna.

Hur många miljoner kronor som TTA förlorat i år och hur många miljoner som STCC:s ägare fått skjuta till är inte offentligt. Men sannolikt talar vi om tiotals miljoner kronor som konflikten kostat parterna.

Om vi förutsätter att herrarna nu är helt överens även på det ekonomiska planet, vilket de säger att de är, återstår nu en uppsjö av praktiskt arbete.

Bygga och sätta fart på en delvis ny organisation, skriva en ny marknadsplan, upprätta en budget och börja köra i ny riktning. Samt få alla partners att göra likadant.

Det är ett berg herrar Pålsson och Petersson har att bestiga.

Det gäller nu att få tillbaka den publik som vänt motorsporten ryggen. Det gäller att återskapa förtroendet hos näringslivet som under tiden konflikten pågått (läs sedan hösten 2011) har börjat vänja sig vid – samt skrivit fleråriga kontrakt med – andra sporter som skyltfönster i sin marknadsföring.

Att återuppbygga förtroendet är sannolikt ett svårare jobb än smälta ihop två serier på racerbanan. Det kommer att ta tid. Lång tid.

Jag tycker ändå det var bra att svensk racing delades upp i STCC och TTA.
64
94