Ska Ford stänga i Genk? Besked på onsdag

Ford har i all hast sammankallat alla fackföreningar vid fabriken i Genk till ett möte på onsdag, 24 oktober. Inga besked har getts vad mötet ska handla om men de anställda fruktar nu för att de ska få ett besked om nedläggning.
Annons


Överkapaciteten inom Europas bilindustri leder till stora förluster och det finns ingen snar förbättring att vänta i eurokrisens efterdyningar. Alla de stora volymtillverkarna – VW Group undantaget – måste förmodligen lägga ner en eller ett par fabriker vardera för att inte drabbas av ännu större förluster de närmaste åren.

En av de anläggningar som pekats ut som nedläggningshotad är Fords fabrik i Genk, Belgien. 4.300 anställda tillverkar Galaxy, S-Max och ”gamla” Mondeo. Den sistnämnda läggs ner nästa sommar och var nya Mondeo – som i USA tillverkas under namnet Fusion – ska tillverkas är förstås av vital betydelse.

För bara några veckor sedan såg det ut som om Ford fattat ett beslut om att förlägga produktionen av nya Mondeo i Genk, vilket i så fall skulle rädda anläggningen för många år framåt. Men under måndagen kallade Ford Europe till ett i all hast inplanerat möte på onsdag – 24 oktober. Till belgiska media säger fackföreningen ABVV Metaal att man inte fått några besked om vad mötet ska handla om och Fords företagsledning ger inga kommentarer.

Ska Ford stänga i Genk? Besked på onsdag
Fabriken i Genk sysselsätter 4.300 anställda och är den tredje i Belgien, efter att GM stängde produktionen i Antwerpen 2010. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Vad de anställda fruktar är att Ford nu fattat ett beslut om att lägga ner Genk efter att Mondeo, Galaxy och S-Max nått slutet av sina respektive livscykler.

I ett uttalande till branschtidningen Automotive News Europe säger bilindustrianalytikern Colin Langan vid investmentbanken UBS att Fords fabriker idag producerar 52 procent av sin maxvolym, vilket är långt under den nivå på 75–80 procent som behövs för att nå break even. Enligt Colin Langan är de sannolikt att Ford tvingas lägga ner fabriken i Genk och det skulle kosta strax över en miljard euro. Men nedläggningen skulle ge årliga besparingar på runt en halv miljard euro och därför vara motiverat på ett par års sikt.

Om fabriken i Genk läggs ner är det den andra fabriken på ganska kort tid som försvinner från Belgien. General Motors stängde sin fabrik i Antwerpen under 2010 och om Genk läggs ner finns det ”bara” kvar två fabriker i Belgien, Volvos fabrik i Gent och Volkswagens fabrik i Bryssel. Hittills i år har Fords försäljning sjunkit med 12,4 procent, vilket är betydligt mer än marknaden totalt (cirka 8 procent).

Uppdatering 15:00: Uppretade fabriksarbetare blockerade under mitten på dagen fabriksgrindarna i Genk. Under tisdagen blev det känt att Ford-representanter sökt möte med regeringsmedlemmar och det tolkas allmänt som att ett nedläggningsbeslut är nära förestående. Om fabriken i Genk ska läggas ner fortsätter produktionen sannolikt till slutet på 2013.

Annons
Annons
Rulla till toppen