OFFICIELLT: Ford stänger fabriken i Genk

Ford Europe bekräftar nu officiellt att fabriken i Genk läggs ner i slutet av 2014. 4.300 anställda har blivit informerade om nedläggningen under förmiddagen. Produktionen av S-Max och Galaxy flyttas från Genk till Fords fabrik i Valencia, Spanien.

Genk Ford factory fabrik

Fords fabrik i Genk läggs ner, enligt uppgifter i Belgien.

Fabriken i Genk läggs ner efter det att Ford S-Max och Galaxy producerats färdigt, vilket sker under 2014. Uppgifterna sipprade ut under onsdagsmorgonen och bekräftades senare av Ford Europe. Händelseutvecklingen vid Genk-fabriken går att följa i belgiska media.

Fords fabrik i Genk sysselsätter 4.300 personer och läget för bilbyggare i Belgien blir allt tuffare. För två år sedan blev GM:s fabrik i Antwerpen nedlagd och efter 2014 återstår bara två bilfabriker, Volvos i Gent och VW Groups i Bryssel (tillverkar Audi A1). Sysselsättningen i Genk har varit låg under 2012 då man under stora perioder kört produktionen fyra dagar i veckan. Förutom de 4.300 anställda berörs även många leverantörer och underleverantörer, sammanlagt är det cirka 10.000 jobb som försvinner. Redan under onsdagen meddelade fyra av de större leverantörerna att de stänger sina produktionsanläggningar i anslutning till Genk, däribland Lear som tillverkar bilsäten och inredningsdetaljer.

I måndags blev personalrepresentanterna i Genk oväntat kallade till ett möte, idag onsdag 24:e oktober. Redan då trodde de flesta bedömare att Ford fattat beslutet att lägga ner fabriken i Genk. Ford Europe har fabriker i Storbritannien, Tyskland och Spanien som sysselsätter cirka 15.000 personer. Ford flyttar produktionen av nya generationerna S-Max, Galaxy och Mondeo till Spanien. För att jämna ut produktionen mellan de kvarvarande fabrikerna kan det bli aktuellt att flytta tillverkningen av C-Max och Grand C-Max från Valencia till Fords fabrik i Saarlouis, i Tyskland. Var produktionen av nya Mondeo ska ske nämns inte med absolut säkerhet, men Mondeo "kanske" flyttas till Valencia.

Stephen Odell, chef för Ford Europe, ska möta representanter från belgiska regeringen vid lunchtid och informera om läget. Under torsdagen, i USA, ska Ford informera sina aktieägare om rekonstruktionen i Europa. Till bilbyggarnas stora besvikelse kom inte Stephen Odell själv till fabriken i Genk utan informationen spreds skriftligt.

De fackföreningsrepresentanter som uttalat sig för media i Belgien uttrycker en stor frustration över att regeringen inte har någon räddningsplan, liknande den som Obama gav till amerikansk bilindustri 2009 och som Frankrikes president François Hollande utlovat till Peugeot och Citroën under hösten. Problemen inom europeisk bilindustri sträcker sig långt utanför nationsgränserna, menar de fackliga företrädarna, och då krävs åtgärder på EU-nivå.

Genk Ford factory fabrik

Fords fabrik i Genk sysselsätter 4.300 personer och här byggs Mondeo, S-Max och Galaxy. Produktionen av Mondeo upphör nästa sommar och var tillverkningen av den nya generationen Mondeo ska förläggas är lite osäkert – kanske flyttas den till Valencia, Spanien. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Nedläggningen i Genk är en del av Ford Europes "omstruktureringsplan" som syftar till att återigen nå lönsamhet. Jämfört med rekordåret 2007 har produktionen i västra Europa sjunkit med 20 procent och försäljningssiffrorna närmar sig en nivå som man inte sett på 20 år i Europa. Det slutgiltiga beslutet om Ford Europes omstruktureringsplan tas av ledningen för Ford Motor Company, i USA. Enligt uppgifter i belgiska media var det löneläget i Belgien som fällde avgörandet för Ford när man valde ut den fabrik som ska läggas ner i Europa.

"Den föreslagna omstruktureringen av våra europeiska produktion är en grundläggande del av vår plan för att stärka Fords verksamhet i Europa och att återvända till lönsam tillväxt", sa Stephen Odell, ordförande och VD för Ford Europa, i ett första uttalande under onsdagen.

"Vi förstår att denna åtgärd får stora konsekvenser för våra anställda i Genk, deras familjer, våra leverantörer och det lokala samhället. Vi erkänner till fullo detta och accepterar vårt sociala ansvar i denna svåra situation, och om omstruktureringsplanen verkställs ska vi vidta alla åtgärder och ge stöd för att minska inverkan på de anställda," sa Stephen Odell.

karta belgien

Eftersom det är lätt att förväxla de två bilfabrikerna har vi markerat Belgiens tidigare fyra bilfabriker. Antwerpen-fabriken blev nedlagd 2010, och Genk-fabriken stannar i slutet av 2014. Återstår Gent (Volvo) och Bryssel (VW).

Tragiskt för de anställda, men förmodligen helt nödvändigt beslut av Ford.
114
15