Läs mer…
Vad är då Mokka för bil?
Den hänger på trenden med suvbetonade småbilar, typ Mini Countryman och Nissan Juke. Mokka baseras på samma plattform som Opel Corsa och räknas till det så kallade B-segmentet, trots att den faktiskt är 428 centimeter lång – alltså ett par centimeter längre än nya Volkswagen Golf. Samtidigt är den hela två decimeter högre än Golfen, vilket betyder högre sittposition, bättre takhöjd och bra benutrymme när man sitter mer upprätt.
Suvbetonad säger du – är den fusksuv eller finns den med fyrhjulsdrift?
Mokka är standardmässigt framhjulsdriven, men finns också med fyrhjulsdrift ”on-demand”. Bakaxeldrivningen kopplas in om framhjulen börjar spinna. Systemet är automatiskt och föraren kan inte påverka det på något sätt.
Och hur är den att köra?
Riktigt trevlig faktiskt, bättre än jag trodde. Jag har kört mest autobahn hittills, och där gick den mycket bra – stabilt och helt odramatiskt även i 150–160 km/h. Till och med ljudnivån har man lyckats dämpa till samtalsvänlig nivå även i motorvägsfart.
Något som överraskar?
Mest att den går så stabilt i fart, och den låga bullernivån. Den har också ovanligt riklig standardutrustning och mängder av assistansfunktioner och andra tillval.
Något som är mindre bra?
Ingen av motorerna känns särskilt kul – även bensinaren med turbo och 140 hästar känns lite varvovillig och låter lite ”gammal”. Dieseln med 130 hästar går hårt, låter störande mycket och har en smal vridmomenttopp mellan 2.000 och 3.000 varv. Den skulle jag inte välja. Den elektriska servostyrningen känns motspänstig i långa kurvor men är rätt okej när man kör rakt fram.
När kommer Mokka till Sverige och vad kostar den?
Lanseringen sker i januari 2013. Priserna börjar på 179.900 kr för en framhjulsdriven med 115-hästarsmotor. Med 140 hästar och fyrhjulsdrift kostar den 209.900 och med diesel och fyrhjulsdrift 227.900 kronor.
Utförlig rapport finns att läsa i auto motor & sport 24/2012.