Hyundai erkänner felaktig förbrukning

I USA är förbrukningssiffror allvarliga saker och nu tar myndigheterna Hyundai och Kia i öronen. Förbrukningssiffrorna på 900.000 bilar måste ändras och ägarna ska kompenseras ekonomiskt för det extra bränsle som man köpt.
Annons

Hyundai erkänner felaktig förbrukning
John Krafcik beklagar det ”procedurfel” som lett till att man angett allt för positiva förbrukningsiffror. Misstaget kan bli dyrbart.

Även om vi tycker att bensinpriset är skrattretande lågt i USA så har de senaste årens prisstegringar sänt chockvågor genom det stora landet i väster. Eftersom många amerikaner pendlar långa sträckor till sina jobb har bensinpriset en högst påtaglig påverkan på hushållsekonomin.

I USA redovisar man inte bränsleförbrukningen på samma sätt som i Europa utan använder sig av två mått: highway och city, vilket motsvarar landsväg och stadstrafik. Även körcykeln är annorlunda, jämfört med EU. Förbrukningssiffrorna måste redovisas i reklamen och finns tydligt utsatta på bilarna hos bilhandlaren.

En referenspunkt som alla biltillverkare vill uppnå och helst även överträffa är den magiska gränsen 40 mpg (5,9 l/100 km). Precis som i Europa har det lett till en del ”kreativa lösningar” och nu har EPA funnit att Hyundai och Kia redovisat felaktiga förbrukningssiffror. EPA, ”Environmental Protection Agency”, är en amerikansk motsvarighet till Naturvårdsverket och med sina 17.000 anställda är man en mäktig myndighet med vida befogenheter.

Totalt handlar det om sex bilmodeller och cirka 900.000 bilar, årsmodell 2011–2013, som marknadsförts som ”40 mpg bilar”. Felet är inte så stort, mellan 1–2 mpg, men det måste ändå korrigeras. Bilhandlarna tvingas nu att kontakta sina kunder, kompensera dem ekonomiskt och även förbereda sig på att bli stämda – vilket kan bli en långdragen och dyrbar affär.

Hyundais vd i Nordamerika, John Krafcik, erkänner att man gjort ett ”procedurfel” som inneburit att förbrukningssiffrorna redovisats felaktigt. ”Vi är extremt ledsna för de här felen” sa John Krafcik under en presskonferens men hoppades samtidigt att förtroendet för Hyundais och Kias varumärke inte skulle försämras.

Annons
Annons
Rulla till toppen