SVÄRD: Romney kan bli familjens andra stora bilchef

Guvernör, presidentkandidat och ledare av en amerikansk biltillverkare. Detroitfödda Mitt Romney kan följa fotspåren till pappa George – en av de mest visionära cheferna i USA:s bilindustri.

När Mitt Romney lanserade sin förra kandidatur till presidentvalet 2008 stod en AMC Rambler på scenen bakom honom.

Nils Svärd.

Natten mot onsdagen avgörs det amerikanska presidentvalet och även de svenska medierna har noggrant följt presidentkandidaterna de sista veckorna. Vi vet snart det mesta om den sittande presidenten, demokraten Barak Obama, samt utmanaren, republikanen Mitt Romney.

Mindre känt är kanske det faktum att om Mitt Romney vinner valet blir han den andra personen i familjen som basar över en amerikansk biltillverkare. Mitt, som trots att han är mest känd som tidigare guvernör i Massachusetts, har vuxit upp i Detroit och är son till en av de mer framsynta cheferna inom amerikansk bilindustri under 50- och 60-talet.

När Mitt Romney föddes i mars 1947 var pappa George Romney en högt uppsatt chef och talesperson på American Automobile Manufacturers Association. Strax efter Mitts födelse blev George värvad till biltillverkaren Nash-Kelvinator, vilket kom att bli American Motors Corporation efter ett samgående med Hudson. Romney fick snabbt en hög position inom AMC. År 1954 blev George företagets vd och fick samtidigt en plats i AMC:s styrelse.

Vad George Romney tog över var ett företag på gränsen till konkurs. AMC hade stora skulder och framtiden såg mörk ut. Men George hade en plan. Han såg de bränsletörstande dinosaurierna från Detroit, inklusive dem från hans eget företag, som en utdöende art. Utvecklingen med allt större och törstigare bilar kunde inte fortsätta. George förutspådde att kunderna skulle efterfråga mindre och bränslesnålare bilar i framtiden, och tog fram en ny affärsplan för det krisdrabbade företaget. I enighet med Georges beslut var det downsizing gällde för AMC:s kommande modeller. Först ut blev AMC Rambler som debuterade 1958. Förbrukningen uppgavs till omkring 30 mpg, en ovanligt bra siffra för sin tid.

George Romney lyckades rädda företaget, först och främst från investerare som ville stycka upp AMC och sälja vidare de delar som kunde ge vinst. När AMC:s nya Rambler lanserades enligt Georges recept uteblev den stora succen med mindre bilar. Även sonen Mitt ställde sig frågande till pappas strategi. "Om nu Rambler är en så bra bil, varför har inte alla den?", frågade Mitt. "Folk vet inte alltid vad som är bäst för dem", lär George ha svarat sin son.

Vad som räddade AMC:s fortlevnad var George beslut att låta allt fler modeller dela plattform med identiska axelavstånd. Det sänkte tillverkningskostnaden och möjligheten att utvinna fler modeller på samma plattform är nu kutym i dagens bilindustri. Dessutom steg intresset för AMC Rambler allt eftersom och i början på 1960-talet var Rambler den tredje bäst säljande bilen i USA. AMC gjorde vinster och aktiekursen skenade norrut.

Men George var inte ute efter att tjäna pengar. Bland det första han gjorde som vd för AMC var att sänka chefslönerna med 35 procent som en del i sparplanen. Även under de goda åren valde George att skänka tillbaka sina bonusar till företaget, då han ansåg att han redan tjänade tillräckligt.

George Romney fanns på omslaget till Time Magazine 1959.

George Romney var också en god pr-strateg och syntes gärna personligen i offentligen som en orädd utmanare till "de törstiga dinosaurierna". Hans egenhändigt skrivna reklamfilmer snappades bland annat upp av självaste Disney och George blev en av de första starka personprofilerna inom företagsvärlden. George utnämndes till "Man of the Year in Industry" fyra år i rad 1958–1961 av nyhetsbyrån AP. Hans ansikte prydde också ett omslag på Time Magazine 1959, vars huvudstory handlade om den populäre bilchefen.

När George lämnade AMC valde hans efterträdare en ny strategi som gick ut på att utmana de tre stora bilföretagen med allt större bilar. Romneys plattformstänkade skrotades och AMC:s modeller fick olika bottenplattor med varierande axelavstånd. Detta skedde med helt fel tajming, sett i backspegeln. I de efterföljande oljekriserna under 70-talet hade AMC Ramblers rykte som det ekonomiska och bränslesnåla alternativet passat perfekt.

Av förklarliga skäl blev bilar en central del i Mitts uppväxt. När far och (yngste) sonen samtalade var ämnena oftast bilar och affärsekonomi. Mitt har i intervjuer berättat hur han försökte tjuvtitta på tidiga skisser av kommande AMC-bilar och utvecklade ett intresse för ingenjörskonst. Under uppväxten drömde Mitt om att själv jobba inom bilindustrin som vuxen. När Mitt Romney annonserade sin första presidentvalskampanj i republikanernas primärval 2007, gjorde han sitt första framträdande med inget mindre än en AMC Rambler i bakgrunden.

Pappa George Romney lämnade AMC 1963 då han blev valdes till guvernör i Michigan. En position han behöll över tre mandatperioder. Hans politiska karriär innehöll också ett försök till att bli president, då han 1968 kandiderade i primärvalen om att bli republikanernas representant. Trots en tidig ledning blev George Romney slagen på mållinjen av Richard Nixon.

På onsdag vet vi om Mitt Romney inte bara lyckas med vad hans far misslyckades med 44 år tidigare, utan också om han uppfyller sin barndomsdröm som styrande över en amerikansk biltillverkare genom den amerikanska statens andel i General Motors.

Historien har som bekant en förmåga att upprepa sig. I fallet Romney spelas dock historien upp baklänges: om bilindustrin tog fadern George till politiken, kan det vara politiken som tar sonen Mitt till bilindustrin.

Om jag skulle rösta i presidentvalet skulle jag rösta på Mitt Romney. (=gasa) Nej, jag skulle rösta på Obama! (=bromsa)
31
195