Vad sägs om att ”köra 7:or” på Nürburgring med en framhjulsdriven bil? För några år sedan ansågs det omöjligt men förra sommaren satte Renault en imponerande varvtid på 8:07,97 med specialmodellen Mégane Trophy 265.
Den tiden lovar nu Honda att klå med sin kommande Civic Type R, sannolikt redo att rulla ut till handlarna 2015. Löftet kommer från Yoshiharu Yamamoto, Hondas forsknings- och utvecklingschef, i en intervju med brittiska Autocar.
Att nästa Civic Type R dröjer ända till 2015 är dock en besvikelse, vi hade hoppats på att få se den nya utmanaren i GTI-klassen tidigare än så. Förra hösten på Frankfurtsalongen intervjuade vi projektledaren Mitsuru Kariya och designern Daisuke Sawai om Honda Civic Type R – en modell de väldigt gärna ville bygga. Senare på hösten gav Honda grönt ljus för Civic Type R och då lät man också förstå att det skulle bli en turbomotor, ett trendbrott mot de välljudande bålgetingar som man alltid förknippat med Honda och Type R.
Enligt de uppgifter som Autocar fått av Yoshiharu Yamamoto ska motorn i nya Civic Type R ”inspireras av” 1,6-liters turbomotorn HR412E som används i WTCC-racebilen. Toppeffekten ska ligga ”över 260 hk” och det låter onekligen lovande.
Honda Civic Type R får vi alltså vänta på tills det är dags för en uppdaterad, ansiktslyft version av Civic. Då kan det också bli dags att lansera en helt ny, trecylindrig och turbomatad bensinmotor från Honda. Några faktauppgifter om denna kommande snålmotor ville Honda inte ge men vi kan på goda grunder anta att denna trepip blir ett karaktärsfullt alternativ till Civic-modellerna.