Därför vill tillverkarna att du väljer en stor bil

Allt fler väljer en liten bil. Miljön och myndigheterna jublar – men inte tillverkarna. Vinstmarginalen sjunker snabbt.

Den här bjässen kunde General Motors sälja med bra marginal. Men när allt fler väljer en mindre bil sjunker marginalerna för tillverkarna.

Dagarna när Cadillac Escalade var USA-köparnas favorit är förbi. 2000-talets suv-mani är sedan länge borta och allt fler bilköpare märker att de kan välja en mindre bil och spara in på kostnaderna.

Det blir viktigare för tillverkarna att dels bygga bilarna billigare, och dels att erbjuda dyra tillval och tjänster.

Småbilarna ser också till att sänka tillverkarnas koldioxidutsläpp. Problemet är att småbilar säljs med betydligt lägre marginaler än större bilar. Eftersom reglerna om att sänka utsläppen inte kommer försvinna blir det viktigare för tillverkarna att bygga småbilarna lönsamt – till exempel i låglöneländer.

"Vi fortsätter att se allt fler kunder som byter till en mindre bil. Fler småbilar betyder sämre marginaler", säger Mark Fields, chef för de amerikanska marknaderna på Ford till Automotive News.

På längre sikt kommer Fords försäljningsmarginal sjunka från tolv till åtta procent – trots att de nya suvarna Escape och Fusion säljs till högre pris än föregångarna.

De dåliga marginalerna betyder att återförsäljarna börjar fokusera mer på tillbehör och service, där marginalerna är högre. Serviceavtal, däckhotell och tjänster för att finansiera bilen blir viktigare – samtidigt som fler tillverkare erbjuder köparna att skräddarsy sin bil med roliga färger, fälgar och tillval.

Jag kan tänka mig att köpa en mindre bil nästa gång jag byter.
227
252