Marknaden för luxuösa suvmodeller ska inte underskattas. De flesta av oss tänker kanske på Range Rover och Toyota Land Cruiser men bästa exemplet på segmentets potential är Porsche Cayenne. Många blev överraskade när sportbilstillverkaren lanserade en suv 2002 men det dröjde inte många år förrän Cayenne var Porsches bästsäljare!
Mercedes har också varit lyckosamma med sina suvmodeller, inte minst då man tidigt kände av marknadens behov och lanserade ML, eller M-klass, redan 1997.
Men trots att Mercedes borde ha alla förutsättningar att lyckas i segmentet har man inte skapat en ”ikon” med samma stjärnglans som Range Rover och Land Cruiser. Den 33 år gamla Mercedes G-klass – eller G-Wagen – är en riktig ikon men det är knappast en lyxsuv som man parkerar utanför kasinot. G-klass representerar istället en brutalt rak bruksighet med sina kantiga linjer och låsbara diffar, även om Mercedes ökat lyxnivån och prestanda nyligen med G 63 AMG och G 65 AMG.
Ett bevis på att Mercedes inte slutat grubbla på hur man ska förbättra sina suvmodeller är den nya konceptbilen ”Ener-G-Force”. Enligt Gorden Wagener, chefsdesigner hos Mercedes sedan 2008, berättar att Ener-G-Force har DNA från G-Wagen men också avslöjar en del om kommande suvmodeller.
Ener-G-Force har tagits fram hos Mercedes designstudio i Kalifornien och det är en amerikansk ”full-size-suv”, det kan vi se på bilderna. Det tema man jobbat med är en framtida, amerikansk ”Highway Patrol Vehicle 2025” för poliskåren som även kör vid sidan av vägen.
Tekniskt är Mercedes Ener-G-Force avancerad med fyra elmotorer, en i vardera hjulnavet, driven av en bränslecell som omvandlar vanligt vatten till vätgas via en ”hydro-tech converter” som i sin tur blir elenergi som laddar batteripaketet. Mercedes uppskattar att räckvidden är ungefär 80 mil innan man måste stanna och fylla på vattentankarna. Publik premiär för Mercedes Ener-G-Force blir det på LA Auto Show som öppnar i slutet av november.