Den första omgången på 1.000 bilar av Volvo V60 Plug-in Hybrid är redan slutsålda. Inför modellår 2014 ökar därför Volvo produktionstakten och har möjlighet att bygga 4.000–6.000 V60 Plug-in Hybrid.
Genom att bygga om och anpassa fabriken i Torslanda kan Volvo bygga V60 Plug-in Hybrid på samma produktionslina som de ”vanliga” V60. V60 Plug-in Hybrid har cirka 300 komponenter som avviker från vanliga V60 men de monteras på samma ställe i bandet, till exempel byggs bakaxelns elmotorer in på samma position som man annars monterar bakaxeln på de fyrhjulsdrivna versionerna.
”Vi är först i branschen med att integrera en laddhybrid i ett befintligt produktionsflöde tillsammans med andra bilmodeller,” säger Peter Mertens, Volvo Personvagnars forsknings- och utvecklingschef. ”Att bilen produceras i det vanliga produktionsflödet ger den som köper en laddhybrid möjlighet att välja i princip alla tillval som finns för V60 i standardutförande.”
Att integrera hybrid- och elbilar i den vanliga produktionen är dock inte helt unikt för Volvo. Redan i december 2011 började Ford produktionen av Focus Electric i sin fabrik i Wayne, Michigan, där man även bygger vanliga Focus-modeller. I Valencia, Spanien byggs Ford C-Max Hybrid i samma fabrik som man tillverkar sjusits Grand C-Max.
Det krävdes en hel del tankearbete hos Volvos ingenjörer för att få in komponenterna på rätt plats i V60 Plug-in Hybrid. Allra svårast var det med det stora batteripaketet som lyfts in genom bakluckan och sedan vrids ett kvarts varv innan det sänks ner på rätt plats.
”Litiumbatteriet på 11,2 kWh är det enskilt mest komplicerade systemet i bilen. Precisionsmanövern när det ska på plats är ett utmärkt exempel på denna tekniskt avancerade monteringsprocess,” säger Peter Mertens.
De som vill ha en Volvo V60 Plug-in Hybrid får inte fundera allt för länge. Första årsmodellen sålde slut direkt och även om man ökar takten betydligt inför årsmodell 2014 börjar orderböckerna redan bli välfyllda.