Här är det andra bidraget i tävlingen där ams-läsarna får vara med och tycka till om hur de tycker Volvos nya citybil ska se ut. Vi har redan presenterat Rasmus Zachrissons retro-P1800, och nu presenterar frilansande bildesignern Johan Wejedal sitt bidrag.
”Volvo V20 är en kompakt och sportig 5-dörrars hatchback. Som synes har jag valt att pusha Volvos formspråk framåt ganska radikalt, men jag har ändå inspirerats av en del dåtida koncept”, säger han.
Johan har hämtat en del inspiration från Volvos förflutna, men det handlar definitivt inte om en retrobil. En del designinspiration kommer från P1800 ”Raketen”. Den ritades enligt P1800-klubben av Volvos designavdelning men konceptet avfärdades som ”alltför futuristiskt”. Bilen står idag på Volvomuseet.
Men ett sådant öde lär inte V20 gå till mötes. Designen känns direkt igen som en Volvo, men det korta formatet, de stora fälgarna och de stora glasytorna avslöjar ändå att detta är något helt nytt.
”Jag hade hela tiden meningen ’kunderna kör idag en Toyota Aygo eller liknande, men vill hellre ha en sportig, exklusiv Volvo’ i tanken. Därför ville jag att bilen skulle se lätt och kvick ut”, säger Johan.
Även Volvo SCC, som visades upp 2001 och avslöjade hur C30 skulle se ut, har fått bidra med designdetaljer. Så vad tycker du? Kommentarsfältet är öppet och alla designdetaljer finns i faktarutan nedan. Snart presenteras det tredje och sista bidraget i tävlingen ”Framtidens Volvo” – sedan är det dags att rösta.
"Jag vill förmedla kraft, elegans och sportighet"
Inspirationen kom från den klassiska bakluckan av glas och hela designen byggdes upp runt dess hexagonala form. Skärmbreddarna är en vidareutveckling och renodling av S60- och V60-modellernas nya och mer skulpterade ”waistline”. Jag har även lånat lite av gamla S60/V70/S80-modellernas dörrgrafik med den lägre bågformen på dörrsidan, men i en ny tolkning.
Stående bakljus var ju självklart – dessa är mer förenklade än på t ex V60. Jag har samtidigt försökt ge V20 en homogen och stilren grundform, eftersom jag tror att dagens plåtvecks-excesser inom bildesign är på väg ut. Folk börjar tröttna på den ibland krystade och överdesignade stil (tänk Peugeot 208) som biltillverkarna använt de senaste fem–tio åren.
Självklart är min skiss full av överdrivna proportioner här och där, som vanligt när det gäller de första ”basic theme language”-skisserna inom bildesign. Det är inte verkligheten man vill förmedla i detta tidiga skede, utan mer en känsla av bilens ”essens” och ”väsen”. I mitt fall vill jag förmedla kraft, elegans och sportighet i ett kompakt format.
Bilden är först tecknad för hand på papper (en väldigt grov skiss) och sedan färdigställd i Photoshop. Jag lät lite av den ofärdiga pennteckningen lysa igenom för att få en mer handgjord, ”organisk” känsla i bilden.
Johan Wejedal