Provkörd: Mercedes Citan – fransk-tysk korsbefruktning

Citan kombi är med god marginal det billigaste sättet att komma över en ny familjefraktare med en stjärna i fronten. Men hur tydligt märks egentligen de franska generna?

Att i princip bara akter- och frontpartiet är formgivet av MB själva syns tydligt. KLICKA FÖR STÖRRE VERSION.

Att i princip bara akter- och frontpartiet är formgivet av MB själva syns tydligt. KLICKA FÖR STÖRRE VERSION.

Vad är nytt?

Citan kombi är en udda fågel i MB:s modellprogram och är ett resultat av Daimlers samarbete med Renault och Nissan. Den byggs i franska Maubeuge och tekniken är till stor del hämtad från Renault Kangoo, som lanserades 2008.

Citan kan fås i tre versioner, som tvåsitsig skåpbil, femsitsig skåpbil ("Mixto") eller den kombiversion vi provkör. Inledningsvis kan Citan fås med två dieselmotorer, båda med 1,5 liters volym, på 75 respektive 90 hästkrafter. Vi provar 108 CDI-modellen, den klenare av de två.

Vad är bra?

Ända sedan reklamfilmen för ur-Kangoo 1998, där en kärlekskrank noshörning "uppvaktar" den lilla franska familjevagnen, vet vi att modelltypen inte lär vinna några skönhetspriser. Så är fallet även efter Mercedes ommodellering av den senaste generationen Kangoos front- och akterparti. Den är helt enkelt inte vacker. Alls. Däremot erbjuder Citan rejäla innerutrymmen för fem personer och deras packning – 438 till 2.080 liter beroende på hur lastutrymmet disponeras.

Tack vare stora glasytor och rejäla backspeglar är runtomsikten god. De nätta yttermåtten och den låga tjänstevikten (1.295 kg) gör Citan lättmanövrerad och förhållandevis pigg, dock med viss reservation för att 75 hästkrafter och 180 Nm troligen lär kännas i klenaste lagen om man utnyttjar den tillåtna maxlasten på 590 kilo till fullo. Ett stort plus är den låga förbrukningen, som uppges till 4,6 l/100 km vid blandad körning.  

Interiören är mer fransk än tysk och kvalitetskänslan från de dyrare syskonen i MB-familjen känns fjärran. KLICKA FÖR STÖRRE VERSION.

Interiören är mer fransk än tysk och kvalitetskänslan från de dyrare syskonen i MB-familjen känns fjärran. KLICKA FÖR STÖRRE VERSION.

Vad är dåligt?

Som tidigare nämnts är det exteriöra utseendet ett klart minus, det faktum att i princip bara akter- och frontpartiet är formgivet av MB själva lyser tydligt igenom. Att Citan inte är en renodlad Mercedesprodukt märks även på interiören, vars material och formgivning inte direkt osar av den kvalitet vi är vana vid i en Mercedes. Om man kan leva med att utseende och kvalitetskänsla är mer fransk än tysk, kvarstår ändå det faktum att Mercedes tar cirka 10.000 kronor mer för Citan jämfört med vad Renault vill ha för en Kangoo med 110-hästarsdiesel.

På minuskontot hamnar även att BlueEfficiency-paketet med bromskraftsåtervinning, start/stopp-funktion och lättrullande däck inte ingår som standard, utan kostar cirka 3.800 kr extra.    

Ska jag slå till?

Att köpa en Citan må vara det billigaste sättet få en ny familjefraktare med en stjärna i fronten och jämfört med A-klassens grundpris på cirka 215.00 framstår Citans grundpris på cirka 213.000 kr som klart rimligt. Men förvänta dig inte att kvalitetskänslan ens kommer i närheten av de övriga syskonen i MB-familjen. Tipset är att ta en rejäl titt på Reanult Kangoo innan du lägger en order dess tyske kusin.

BILDGALLERI (Foto: Beate Jeske):

Mercedes Citan kombi 108 CDI

Motor: 1461 cm³ 4-cyl diesel, 75 hk vid 4.000 r/min, 180 Nm vid 1.750 r/min. Tjänstevikt: 1.295 kg. Prestanda: 0–100 km/h 16.3 sek, toppfart 150 km/h. Bränsleförbrukning: (l/100 km): Blandad körning 4,6. Pris: Från cirka 213.000 kronor. Aktuell nu.

Mercedes Citan verkar vara en bra familjebil - till ett vettigt pris dessutom!
64
490