Svenska GAZ-chefen sparkade 50.000 anställda

Han beskrev sig själv som Rysslands mest hatade man. Men nu har Bo Andersson lyckats vända förlust till vinst för GAZ-koncernen – och flera nya allianser är på gång. Läs intervjun i auto motor & sport.
Annons

Svenska GAZ-chefen sparkade 50.000 anställda
Ryska GAZ-koncernen med Bo Andersson (i mitten) inledde ett samarbete med Volkswagenkoncernen 2011. GAZ bygger Volkswagen och Skoda för den ryska marknaden.

I samband med bilsalongen i Moskva fick auto motor & sport en pratstund med Bo Andersson. Han slutade som inköpschef på General Motors och blev koncernchef för ryska GAZ. Ett av de första besluten han tog var att radikalt minska på antalet anställda.

”Första året var jag den mest hatade mannen i Ryssland. De senaste två åren känner jag att folk tycker jag ska göra mer”, säger han.

Jag har snackat med Volkswagen idag och de är intresserade av att utöka sitt samarbete.”
Bo Andersson, vd för GAZ

GAZ-fabriken bygger redan nu Skoda Yeti. Tror du att det inleds fler samarbeten i framtiden?
”Definitivt. Vi är världens näst största bilfabrik, tre miljoner kvadratmeter. Om man skulle bygga upp den här verksamheten på nytt skulle det kosta ungefär 100 miljarder kronor. Ingen skulle göra det. Jag har pratat med Volkswagen idag och de är intresserade av att utöka sitt samarbete.”

Om du tänker tillbaka på de senaste åren här i Ryssland, har det hänt något särskilt galet, som aldrig hade kunnat hända i till exempel Volkswagens styrelserum?
”Varje dag! Det händer något oförutsett varje dag, men det är också det som är charmen. Det är tio gånger svårare att jobba i Ryssland än att jobba i Sverige, Tyskland eller USA.”

• Läs mer i tidningen: Hela intervjun med GAZ-chefen Bo Andersson publiceras i auto motor & sport 25/2012.

Annons
Annons
Rulla till toppen