Tiden när bilen var en statussymbol, något att visa upp vid korvkiosken på fredagkvällen, är förbi. Bilförsäljningen i Europa har minskat från 15 miljoner bilar 2007 till 11,8 miljoner bilar i år – och minskningen fortsätter 2013.
Jonas Fröberg, motorskribent på Svenska Dagbladet, påpekar att det inte går att blunda för att internet förändrar bilbranschen. Unga personer möts på nätet, och därför minskar behovet av att äga en bil. Bilden av en bil som en statussymbol har förändrats. Nu ses bilen som ett redskap, enligt konsultbolaget TNS.
”Bilar är inte längre en statussymbol. Folk föredrar Ipad-skärmar eller smartphones framför bilar”, säger Arnaud Deboeuf i Renaults ledningsgrupp.
Ytterligare ett problem är att allt färre unga tar körkort, och att fler väljer att bo i en storstad med bra kollektivtrafik. En bilpoolsbil ersätter 15 nybilsköp, och att 60 procent av 18–24-åringarna i Stockholms län inte har körkort.
Lösningen kan, enligt Jonas Fröberg, vara att satsa på prestigelösa bilar som Dacia och Skoda. På andra sidan skalan finns BMW, som enligt Jonas Fröberg verkar vara ”det enda bilbolaget som tycks ha omvärldsbevakningsradarn på”, och nu satsar 100 miljoner dollar på en ny division för mobilitet som ska koppla ihop bilen med kollektivtrafiken.