Söderlind: EU på törstig kurs

När vi av nyfikenhet började räkna på hur bränsleförbrukningen på testbilarna utvecklats över åren trodde jag inte att det var sant, skriver chefredaktör, Alrik Söderlind.

Alrik Söderlind.

Allt här på tidningen kretsar kring biltester. När vi av nyfikenhet började räkna på hur bränsleförbrukningen på testbilarna utvecklats över åren trodde jag inte att det var sant. Bilarna har blivit törstigare trots att de officiella förbrukningssiffrorna säger tvärtom.
Det är inte klokt.
Det handlar inte om att vi har testat sportigare bilar och börjat busköra, utan snarare tvärtom. Vi kör fler hybridbilar och miljöbilar, testar det senaste. Vi lägger ner mer tid för att få fram tillförlitliga siffror och kör lugnt och sansat som Svensson kör.
Den enkla olustiga förklaringen till att förbrukningen ökat är främst att bilarnas motorer minskat i storlek. Små motorer drar lite i testcykeln, men i verkliga livet måste den lilla motorn kämpa hårt och ofta ta hjälp av överladdning.
EU:s regler som ska sänka koldioxidutsläppen från bilismen kan alltså i de värsta fallen betyda att utsläppen ökar! Skillnaden mellan den officiella förbrukningen och den verkliga förbrukningen blir dessutom större år för år.
De så kallade miljöbilarna – det finns inga miljöbilar! – är värst men det är de som får skatterabatter. Snacka om upp och nedvända världen. Konsumenter uppmuntras att köpa bilar som tyvärr inte är speciellt snåla i verkligheten. I snitt har förbrukningen för miljöbilar och hybrider vid våra tester legat 40 procent över den officiella siffran.
Industrin vet givetvis om det här, men har ingen anledning att klaga – det verkar ju som om man gör stordåd. Man följer spelreglerna och får det bästa försäljningsargumentet i världen: snåla, miljövänliga produkter. EU har med all säkerhet också koll – men säger ingenting eftersom det skulle vara mycket svårt att kommunicera att deras regler suger och lurar konsumenter. Med nya regler skulle en 120-grammare över en nattförvandlas till typ en 156-grammare.
Men en ny testcykel är på gång om sådär fem år när byråkrater och tillverkare brottats färdigt.
Till dess ska vi fortsätta att berätta sanningen.

• Läs vårt reportage: Bränslebluffen: Siffrorna blir sämre varje år här!
 




 

 
 

Jag har faktiskt misstänkt att den verkliga förbrukningen ökat på senaste år.
58
15