Hyundai trixar med siffrorna – blir miljöbil

UPPDATERAD MED INTERVJU! Hyundai lanserar två nya utrustningsnivåer till i30: Business Eco och Premium Eco. Det gör att i30 har två dieselversioner som plötsligt klarar den nya miljöbilsgränsen. Här är hemligheten.
Annons

Hyundai trixar med siffrorna – blir miljöbil
Hyundai lyckas få ned förbrukningen på i30 1,6 CRDi – genom att höja vikten!

Hyundai i30 1,6 CRDi finns med två effektuttag – 110 eller 128 hästar. Officiell förbrukning uppges till 4,1 l/100 km, vilket gör att i30 1,6 CRDi inte klarar av de nya miljöbilsreglerna som trädde i kraft den 1 januari. Men Hyundais matematiker har hittat en vinnande formel för att kunna ge miljöbilsstatus till de dieseldrivna i30-bilarna.

Med två nya utrustningsnivåer kallade Business Eco samt Premium Eco har Hyundai sänkt förbrukningen och höjt tjänstevikten. De nya utrustningspaketen innehåller start/stopp-funktion samt mindre och lättrullade däck – nu 15 tum istället för 16 tum. Åtgärderna sänker den officiella förbrukningen från 4,1 l/100 km till 3,7. Det ger ett sänkt koldioxidutsläpp från 108 gram per kilometer till 97.

Vidare har Business Eco fått ett fullstort reservhjul, dubbelt lastgolv samt elhissar runt om som standard. Det höjer tjänstevikten till nödvändiga 1.420 kilo. Premium Eco har utrustats med fullstort reservhjul samt eluppvärmd ratt vilket höjer tjänstevikten till 1.422 kilo. Priset är oförändrat jämfört med tidigare Business- och Premium-utföranden. De nya Eco-versionerna gäller endast 5-dörrarsversionen och inte i30 Kombi.

Så med mindre bagagevolym och sämre grepp kan nu i30-köparen spara 1 089 kronor per år i fordonsskatt …

Hyundais presstaleskvinna, Ann Sundfeldt, säger i en kommentar till auto motor & sport att de nya miljöbilsreglerna är knepiga och svåra att kommunicera till kunderna.

Hyundai trixar med siffrorna – blir miljöbil
Dubbelt bagagegolv och fullstort reservhjul bidrar till den nya miljöbilsklassningen för i30 1,6 CRDi.

Hallå där, Henrik Degling, produktansvarig på Hyundai Sverige!


Hur länge har ni suttit med miniräknarna och klurat ut dessa förändringar?

”Vi började arbetet för omkring ett halvår sedan. Sedan har vi haft kontakt med fabriken de senaste tre månaderna om de nya utrustningspaketen.”

Var det svårt att hitta den rätta balansen utsläpp och utrustning?
”Nej, egentligen inte. Vi hade 97 g/km att utgå ifrån. Det är den siffran bilen har med start/stopp-system och mindre hjul. Vi vet också vilken vikt som krävs med det utsläppet så det var ett ganska lätt pussel med utrustningen.”

Vad säger Hyundaifabriken om era nya specifikationskrav?
”Att räkna specifikt på olika utrustningsdetaljer är ett nytt sätt att tänka på. Tidigare uppgav man en tjänstevikt inom ett intervall på cirka 100 kilo, och då hade vi svårt att veta den slutgiltiga tjänstevikten. Det fungerar inte längre. Utmaningen för fabriken var framför allt att få alla system för produktion, beställning och certifiering att kommunicera för att få fram den specifika tjänstevikten för just vår specifikation.”

Hur mycket mer extra vikt ger Eco-utrustningen?
”Den nya specifikationen är omkring 15 kilo tyngre.”

Kommer ECO-versionen säljas parallellt med vanliga Business och Premium-paketen?
”Nej, inte med manuell låda. Då finns bara Eco-versionerna att tillgå.”

Så det går alltså inte att välja till 16-tumshjul till manuella dieselversioner?
”Nej, det skulle bli väldigt dyrt tillval i så fall eftersom skattebefrielsen försvinner.”

Hur förändras bagagevolymen med fullstort reservhjul, istället för ett smalare nödhjul som tidigare?
”Utrymmet under lastgolvet blir omkring 10 liter mindre.”

Är fler Hyundai-modeller aktuella för en liknande miljöpassning med högre tjänstevikt under 2013?
”I dagsläget har vi ingen annan modell som är certifierad så att den kan bli miljöbil om vi höjer tjänstevikten, men vi har självklart en dialog med fabriken om framtida anpassning till de svenska kraven.”

Annons
Annons
Rulla till toppen