Grekland tvärnitar – bilförsäljningen rasar

Den ekonomiska krisen i Grekland är värre än någonsin. Bilmarknaden har tvärstannat och minskningen är över 40 procent. Vi tittar närmare på hur illa läget är.

Storsäljaren i Grekland heter Toyota Yaris. Stora och dyra bilar finns inte alls representerade på topp 70-listan över landets bästsäljare.

Den grekiska ekonomin är riktigt illa ute. Statsskulden är betydligt högre än för andra EU-länder och framför allt är arbetslösheten skyhög. I november 2011 var 19,9 procent arbetslösa. Värst är läget för ungdomar, där arbetslösheten är nästan 50 procent.

Den konjunkturkänsliga bilbranschen drabbas alltid hårt av ekonomiska kriser. I Grekland var bilförsäljningen rekordhög mellan 2000 och 2007, med över 250.000 sålda bilar årligen. 2009 kom den första knäcken, när försäljningen minskade till 220.000 bilar. Ännu värre blev läget 2010. Försäljningen störtdök till 140.000 bilar.

Minskningen fortsatte 2012. Än så länge finns bara statistik fram till augusti, och då hade 42.000 bilar sålts. Det är en minskning med 42 procent jämfört med samma period 2011. Mellan 2005 och 2011 har nybilsförsäljningen minskat med hela 64 procent, enligt SEAA.
 

Källa: SEAA

Observera att siffrorna för 2012 är till och med augusti. MC-försäljningen redovisades inte före 2000.

En trend är att allt fler väljer en tvåhjuling. En del grekiska bilköpare har gått över till en motorcykel för att pressa kostnaderna. Men framför allt väljer många familjer att gå ned från två eller tre till en bil. 2011 introducerades en skrotningspremie där alla som köper en bil med liten cylindervolym (högst 2,0 liter) och samtidigt skrotar sin gamla bil (byggd senast 2000) slipper registreringsskatt.

"Från början var tanken att skrotningspremien skulle upphöra i december 2011. Sedan förlängdes den till 2012, och nu finns planer på att förlänga den ytterligare till slutet av 2013. Registreringsskatten kan annars vara omkring 9.000 kronor för småbilar, eller 40 procent av värdet för en lastbil", säger Dimitrios Patsios, generaldirektör för organisationen AMVIR som publicerar försäljningsstatistik och representerar biltillverkarna i Grekland.

Men läget ute i de grekiska bilhallarna räddas inte av den ökande motorcykelförsäljningen. Handlarna tvingas nu ge sig in i rabattkrig för att hålla uppe försäljningen. Men alltför generösa rabatter ger låga marginaler, och vissa handlare tvingas sälja bilarna med förlust.

Även på begagnatmarknaden pressas priserna. Det är svårt att jämföra priserna i Grekland och Sverige, eftersom en hel del utrustning brukar skilja, men det går ändå att få en snabb överblick på problemet på de grekiska bilhandlarsajterna.

Hos Car.gr letar vi fram en Skoda Fabia med 1,2-litersmotorn på 70 hästar från 2011 som gått drygt 2.000 mil, och som kostar 65.000 kronor. En motsvarande bil i Sverige, dock med något bättre utrustning, kostar 90.000 kronor. Storsäljaren Toyota Yaris säljs från 113.000 kronor, medan en liknande bil säljs i Sverige för 134.500 kronor.

Många bilhandlare väljer att pressa priserna för att hänga med i konkurrensen. Observera att det är svårt att dra direkta paralleller mellan bilar i Grekland och Sverige – exempelvis går inte utrustningen alltid att jämföra.

Dimitrios Patsios på AMVIR.

Men hoppet är inte helt ute för den grekiska ekonomin. Regeringen bidrar med 260 miljoner kronor till en helt ny F1-bana, som byggs strax utanför landets tredje största stad Patras. Totalt kostar banan 800 miljoner kronor.

"Det råder inget tvivel om att privata investeringar, tillsammans med strukturförändringar, är de viktigaste delarna i att hantera krisen. Det är precis därför som grekiska regeringen, som under de senaste åren genomgått de tuffaste sparåtgärderna i mannaminne, väljer att investera i den här typen av projekt", sade Eleftheria Spiliotakopoulou, pressattaché vid grekiska ambassaden i Sverige till auto motor & sport.

Trots att bilförsäljningen tappat enormt de senaste åren finns tecken på att situationen håller på att bli bättre.

"Det är svåra tider, men det kommer inte alltid vara så här. Vi förväntar oss att bilförsäljningen ökar igen om två till tre år till omkring 80.000 bilar. Men det är ju ändå lite jämfört med de 260.000 bilar som såldes för bara några år sedan", säger Dimitrios Patsios.

"Jag är övertygad om att Grekland gör comeback."

Jag tror nog att Grekland kommer igen – jag är optimistisk!
46
80