Lyx och miljöbil – Cadillac ELR Hybrid Coupe

Måste alla elbilar se så tråkiga ut? Nej, och Cadillac ELR Hybrid Coupe är det rullande beviset på att miljöhänsyn och lyxbilsdesign inte är oförenliga. Under skalet hittar vi teknik från Chevrolet Volt men Cadillac har vässat komponenterna och får ut mer ur batteripaketet.
Annons

Lyx och miljöbil – Cadillac ELR Hybrid Coupe
Tyvärr dröjer Cadillac ELR till nästa år, 2014, innan den dyker upp i Europa. Avgörande förstås vilket pris Cadillac ELR får. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet med högupplösta foton.

När de yngre barnen skämtar frågar de: vad händer när man korsar en igelkott och en daggmask? Jo, man får taggtråd! Nu är det dags att ställa en ny fråga: Vad händer om man korsar Cadillac CTS Coupé med Chevrolet Volt? Jo, man får Cadillac ELR Hybrid Coupe!

Cadillac ELR Hybrid Coupe är den seriemässiga versionen av konceptbilen Cadillac Converj – som faktiskt visades redan 2009. Cadillac ELR Hybrid Coupe har sedan dess varit ett projekt som varit ”av och på” i flera omgångar men nu är alltså redo att lanseras. I USA kommer Cadillac ELR Hybrid Coupe under senare delen av året medan vi i Europa får vänta till 2014.

Som ni redan förstått delar Cadillac ELR teknisk plattform med Chevrolet Volt (och Opel Ampera). GM kallar den här typen av fordon för ”Extended Range Electric Vehicle, EREV”. Det är alltså en elbil i grunden som med hjälp av en förbränningsmotor (räckviddsförlängare) kan ladda upp batteripaketet vid behov. Kortare sträckor kör man enbart på elmotorn och den laddning som man gjort i hemmet, eller på jobbet. Räckvidden med batteripack och bensintankens volym räcker för en körsträcka på 48 mil, enligt GM. Räckvidden på enbart batteri är 5,6 mil.



Elmotorn har en toppeffekt på 210 hk och 400 Nm, 0-100 km/h ska gå på runt åtta sekunder. Cadillac ELR har den mera avancerade HiPerStrut-framvagnen, till skillnad mot Cheva Volt, och rullar på 20-tums fälgar som standard. Med 240V-uttag (som i Europa) ska Cadillac ELR gå att ladda fullt på cirka 4,5 timmar. Cadillac ELR är 80 kilo tyngre än Cheva Volt men GM:s tekniker har vidareutvecklat batteripaketet och därför är det ingen skillnad i körsträcka mellan de två modellerna.

Interiören i ELR är den förmodligen snyggaste just nu i Cadillacs utbud med lyxiga materialval och hög, upplevd kvalitetskänsla. Längst upp i mittkonsolen sitter en åttatums pekskärm. Cadillacs nya CUE-system (som står för Cadillac User Experience) ingår förstås i ELR och det är ett helt infotainmentsystem som kopplar samman ljudanläggning, klimat, navigation, handsfree och annan teknik. Enligt GM:s talesmän kan vi förvänta oss ett liknande, invändigt utseende på nästa generation Cadillac CTS.

Cadillac ELR – som i Sverige egentligen borde marknadsföras som ”Cadillac EL(R)” – ska byggas i Hamtramck-fabriken i Michigan, parallellt med Chevrolet Volt. Helt avgörande för den eventuella framgången för Cadillac ELR är förstås prislappen. Chevrolet Volt kostar 434.000 kronor och Cadillac ELR lär hamna betydligt högre.

Annons
Annons
Rulla till toppen